Dealers hekelen vooral de magere vooruitzichten op winstgevendheid en op dat punt werd dan ook de grootste achteruitgang ten opzichte van 2018 genoteerd.

Franchisewet

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, vestigt onder andere zijn hoop op de aanstaande nieuwe Franchisewet, die volgens hem moet leiden tot meer beschaafd en eerlijk zakendoen: “Met deze woorden introduceerde staatssecretaris Keijzer haar wetsvoorstel en die wil ik graag herhalen. Vooral nu is het zaak dat importeurs inzien dat we gezamenlijk deze grote uitdagingen het hoofd moeten bieden.” De omgang met en de impact van klanttevredenheidsonderzoeken blijft een doorn in het oog van veel dealers, de meeste systemen zijn totaal niet klantgericht, maar bonusgericht. “Het moet nu echt eens afgelopen zijn met importeurs die menen zelf wel winst te mogen maken, maar hun dealers niet.”

Schouder aan schouder

De voorzitter benadrukt de penibele situatie in de branche, die ook duidelijk naar voren komt uit het gemiddelde rendement van 0,58 procent dat per vestiging in 2019 werd gedraaid: “Veel ondernemers staat het water aan de lippen. De importeur hoort schouder aan schouder te staan met zijn netwerk. Vooral nu de hele branche de coronacrisis het hoofd moet bieden, dient de onderlinge relatie te worden versterkt en verdiept. Deze crisistijd lijkt me een mooie kans om daar met oog voor ieders continuïteit echt inhoud aan te geven.”

Representatief

Met een respons van ruim 57 procent geeft RODI 2019 een representatief beeld. De meeste pijn werd afgelopen jaar gevoeld in de keiharde euro’s, aangezien de stellingen over marges en bonussen en over de winstmogelijkheden voor de lange termijn beide gemiddeld met een rapportcijfer 5 of minder werden beoordeeld. Tevens werd op deze onderwerpen ook de grootste achteruitgang geboekt ten opzichte van RODI 2018. Bovendien gaf een derde van alle dealers aan dat de standards voor zowel sales als aftersales zijn verzwaard.

BMW-MINI

En hoewel de importeur van BMW en MINI met een 8,8 dit jaar 0,3 punt lager scoort dan in 2018, voert deze voor het vierde jaar op rij de ranglijst aan, met in het kielzog alle vier de merken van importeur Pon. Audi (8,2) en Volkswagen (8,1. Škoda (+0,6) en SEAT (+0,3) completeren de top 5 met beide een score van 7,9. Daarachter maakten Mercedes-Benz (+0,8) en Hyundai (+0,7) een grote sprong qua waardering.