Autobedrijven flexibel met periodiek onderhoud

De meeste autobedrijven in ons land gaan ten tijde van de coronacrisis flexibel om met verplicht periodiek onderhoud. Er wordt benadrukt dat bij dealers en in werkplaatsen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen zijn genomen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en dat iedereen ook strikt de hand houdt aan de anderhalve-meter richtlijn. Toch kunnen autobezitters die het voor de garantie verplichte periodieke onderhoud liever uitstellen rekenen op een soepele houding. Dat blijkt uit een ronde langs een aantal vaderlandse autobedrijven.

“Als een klant als gevolg van de huidige situatie niet op tijd het onderhoud kan uitvoeren, (zonder dat sprake is van onzorgvuldigheid/ opzettelijkheid) behoudt deze het recht op mobiliteitsservice. We vragen de klant wel om zo snel mogelijk het onderhoud alsnog uit te voeren. Mocht er dan in de periode tussen het moment van het verstrijken van de onderhoudstermijn en de uitvoering van het uitgestelde onderhoud zaken die onder de garantie vallen defect raken, dan bekijken we per geval of de klant alsnog aanspraak kan maken op de garantie,” licht Luuk Hoogezand, PR manager Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens en MAN bij Pon’s Automobielhandel toe.

Veilig bezoek

Jeroen Maas, manager pr & sponsoring bij Opel Nederland: “Uiteraard zijn wij er volledig van overtuigd dat we alle maatregelen hebben getroffen om een veilig bezoek mogelijk te maken. Met klanten die toch terughoudend zijn of niet kúnnen komen gaan wij schappelijk en begripvol om. Voor werkzaamheden die onder de fabrieksgarantie zouden vallen, kunnen klanten momenteel tot een maand na het verstrijken van de garantietermijn (mits die binnen het ‘corona-tijdperk’ valt) de auto brengen of laten halen om eventuele reparaties onder garantie uit te laten voeren. Regulier onderhoud kan tot 3 maanden, met een maximum van 3.000 km uitgesteld worden zonder dat dit een negatief effect heeft op de geldigheid van de fabrieksgarantie. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat deze verlenging niet geldt voor de maximale looptijd van de aan onderhoud gekoppelde pechhulp. Maar als de klant niet naar de dealer kan of wil, gaan wij ervan uit dat de auto ook niet gebruikt worden en is de pechhulp ook minder relevant.”

Desinfectie

Zijn collega Mike Belifante, manager public relations bij Hyundai Nederland: “De Hyundai-dealers zijn gewoon geopend in deze bizarre tijd. Ze voeren de wettelijk verplichte APK-keuring uit en zorgen ervoor dat een auto veilig en goed onderhouden blijft. Wij faciliteren daarom dat Hyundai-klanten hun voertuigen kunnen blijven onderhouden, ook in de heftige coronatijden. Het onderhouden van een voertuig én het contact met klanten kan eenvoudig op veilige wijze plaatshebben. Standaardmaatregelen zijn het halen/brengen van het voertuig, het afspreken op basis van een tijdslot en uiteraard strikte maatregelen in het kader van desinfectie en het afstand houden. De wens van de klant staat hierin centraal, de Hyundai-dealer levert maatwerk. Toch kan het voorkomen dat een klant niet naar de dealer kan komen, dit gewoon niet plezierig vindt of vindt dat dat kleinigheidje wat defect is na bijna 5 jaar trouwe dienst, best even kan wachten op een reparatie. In deze situatie doen we niet moeilijk. Als de garantie zou zijn afgelopen, dan verlengen wij die met een paar maanden.”

Praktische oplossingen

Tom Huykens, perswoordvoerder van de Bovag, vat samen: “Enige flexibiliteit is in deze uitzonderlijke tijden is uiteraard wel gewenst. Maar er zijn voldoende praktische oplossingen te bedenken, die ook door veel autobedrijven worden toegepast. Zoals het halen en brengen van de auto, zoveel mogelijk met handschoenen aan werken, regelmatig ontsmetten en gebruik van hoezen voor stoel, stuur en pook. Daarmee wordt besmettingsgevaar tot een minimum beperkt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autobedrijven flexibel met periodiek onderhoud - Automobielmanagement.nl

Autobedrijven flexibel met periodiek onderhoud

De meeste autobedrijven in ons land gaan ten tijde van de coronacrisis flexibel om met verplicht periodiek onderhoud. Er wordt benadrukt dat bij dealers en in werkplaatsen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen zijn genomen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en dat iedereen ook strikt de hand houdt aan de anderhalve-meter richtlijn. Toch kunnen autobezitters die het voor de garantie verplichte periodieke onderhoud liever uitstellen rekenen op een soepele houding. Dat blijkt uit een ronde langs een aantal vaderlandse autobedrijven.

“Als een klant als gevolg van de huidige situatie niet op tijd het onderhoud kan uitvoeren, (zonder dat sprake is van onzorgvuldigheid/ opzettelijkheid) behoudt deze het recht op mobiliteitsservice. We vragen de klant wel om zo snel mogelijk het onderhoud alsnog uit te voeren. Mocht er dan in de periode tussen het moment van het verstrijken van de onderhoudstermijn en de uitvoering van het uitgestelde onderhoud zaken die onder de garantie vallen defect raken, dan bekijken we per geval of de klant alsnog aanspraak kan maken op de garantie,” licht Luuk Hoogezand, PR manager Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens en MAN bij Pon’s Automobielhandel toe.

Veilig bezoek

Jeroen Maas, manager pr & sponsoring bij Opel Nederland: “Uiteraard zijn wij er volledig van overtuigd dat we alle maatregelen hebben getroffen om een veilig bezoek mogelijk te maken. Met klanten die toch terughoudend zijn of niet kúnnen komen gaan wij schappelijk en begripvol om. Voor werkzaamheden die onder de fabrieksgarantie zouden vallen, kunnen klanten momenteel tot een maand na het verstrijken van de garantietermijn (mits die binnen het ‘corona-tijdperk’ valt) de auto brengen of laten halen om eventuele reparaties onder garantie uit te laten voeren. Regulier onderhoud kan tot 3 maanden, met een maximum van 3.000 km uitgesteld worden zonder dat dit een negatief effect heeft op de geldigheid van de fabrieksgarantie. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat deze verlenging niet geldt voor de maximale looptijd van de aan onderhoud gekoppelde pechhulp. Maar als de klant niet naar de dealer kan of wil, gaan wij ervan uit dat de auto ook niet gebruikt worden en is de pechhulp ook minder relevant.”

Desinfectie

Zijn collega Mike Belifante, manager public relations bij Hyundai Nederland: “De Hyundai-dealers zijn gewoon geopend in deze bizarre tijd. Ze voeren de wettelijk verplichte APK-keuring uit en zorgen ervoor dat een auto veilig en goed onderhouden blijft. Wij faciliteren daarom dat Hyundai-klanten hun voertuigen kunnen blijven onderhouden, ook in de heftige coronatijden. Het onderhouden van een voertuig én het contact met klanten kan eenvoudig op veilige wijze plaatshebben. Standaardmaatregelen zijn het halen/brengen van het voertuig, het afspreken op basis van een tijdslot en uiteraard strikte maatregelen in het kader van desinfectie en het afstand houden. De wens van de klant staat hierin centraal, de Hyundai-dealer levert maatwerk. Toch kan het voorkomen dat een klant niet naar de dealer kan komen, dit gewoon niet plezierig vindt of vindt dat dat kleinigheidje wat defect is na bijna 5 jaar trouwe dienst, best even kan wachten op een reparatie. In deze situatie doen we niet moeilijk. Als de garantie zou zijn afgelopen, dan verlengen wij die met een paar maanden.”

Praktische oplossingen

Tom Huykens, perswoordvoerder van de Bovag, vat samen: “Enige flexibiliteit is in deze uitzonderlijke tijden is uiteraard wel gewenst. Maar er zijn voldoende praktische oplossingen te bedenken, die ook door veel autobedrijven worden toegepast. Zoals het halen en brengen van de auto, zoveel mogelijk met handschoenen aan werken, regelmatig ontsmetten en gebruik van hoezen voor stoel, stuur en pook. Daarmee wordt besmettingsgevaar tot een minimum beperkt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding