Talloze sectoren vrezen dat de 1,5 meter-samenleving de doodsteek wordt voor hun bedrijfsvoering. Denk aan kapperszaken en horeca-ondernemingen, waar afstand houden vaak fysiek onmogelijk is. Maar ook rijscholen en taxibedrijven breken zich het hoofd over de toekomst. Hoe zit dat met schadeherstelbedrijven?

Focwa publiceerde deze week uitgebreide coronaprotocollen voor de carrosserie- en trailerbranche. De protocollen volgen de actuele stand van zaken. Ze helpen om de schadebranche zo goed mogelijk met de coronacrisis om te gaan, maar ook om daarna in de 1,5 meter-samenleving te kunnen blijven functioneren. Hoe kijken ze tegen die toekomst aan? Kunnen zij overleven in een tijd waarin social distancing de norm is? Brecht Grieten van Focwa gelooft zeker van wel. “Ik denk dat dat perfect mogelijk is. Bij het uitbreken van de crisis zagen we al dat schadebedrijven allerlei maatregelen nemen om besmetting te voorkomen zodat de herstelwerkzaamheden zoveel mogelijk door kunnen gaan. We merken ook dat sommige opdrachtgevers onze leden daarin tegemoet komen. Zij maken meer kosten en gelukkig is daar begrip voor. Je moet er samen doorheen komen.”

Grootste bedreiging

Ook in het klantcontact ziet Grieten weinig problemen. Schadebedrijven hebben geen showrooms waar autokopers elkaar letterlijk tegen het lijf kunnen lopen, het is vaak een kwestie van de schade-auto afleveren en een leenauto meenemen. Focwa roept in een landelijke radio- en tv-campagne consumenten en bedrijven in Nederland daarom op om, ondanks de coronacrisis, schades aan auto’s, caravans en campers gewoon te laten herstellen.

De grootste bedreiging voor schadeherstelbedrijven komt dan ook niet uit de 1,5 meter-maatregelen maar uit het gebrek aan schades door een stilstaand wagenpark. “We merken echt omzetdalingen van 50 tot 75 procent, dat is echt heel ingrijpend. Klein lichtpuntje is dat het het lijkt te stabiliseren en we de bodem bereikt hebben. Tegelijkertijd zien we ook de verkeersdrukte weer wat toenemen.”

Alert zijn

Ook bij branche-organisatie VASS merken ze dat autobedrijven over het algemeen de 1,5 meter-regels zonder al te ingrijpende maatregelen in acht kunnen nemen, laat Mirjam van der Rijt weten. “Je kan prima voorbereidingen treffen, denk aan hygiënemaatregelen en aanwijzingen voor klanten om afstand te houden. Opvallend is overigens wel dat bezoekers uit het noorden van land, die naar ons bedrijf in het Brabantse Uden komen, het lastiger vinden om die afstand te houden. De crisis is daar minder en daar moeten wij als ondernemer dan alert op zijn.”

Van der Rijt ziet ondanks de coronamaatregelen toch ook kansen voor autobedrijven om zich te onderscheiden. “Juist in deze tijd kan je het verschil maken met een persoonlijke benadering, door bereikbaar te zijn en door extra service en extra kwaliteit leveren. Dat was altijd al belangrijk natuurlijk, maar met de huidige coronaprotocollen is het nog belangrijker het menselijk en persoonlijk te houden. Zorg ervoor dat je geen afstand creëert.”

Nieuwe doelgroep

Daarbij komt dat de coronamaatregelen een nieuwe doelgroep naar de showroom kan lokken denkt Van der Rijt, een doelgroep die eerder koos voor het OV maar nu uit veiligheidsoverwegingen de aanschaf van een auto overweegt. “Ik kan me voorstellen dat het sentiment verandert en mensen nu verder gaan kijken dan het OV voor hun woon-werkverkeer. Daar bovenop merken wij in ons bedrijf dat sommige klanten ‘downgraden’ en hun huidige auto inruilen voor een goedkoper exemplaar. Dat biedt interessante inkoopkansen voor jou als autobedrijf.”

Tot slot, zo merkt Van der Rijt, wordt er nu meer vanuit emotie gekocht. “Autokopers willen zichzelf nu wel eens verwennen en de traktatie is een mooie auto. Dat type klant wil op handen gedragen worden. Als autobedrijf moet je nu dan ook niet te veel op prijskortingen gaan zitten, wat begrijpelijk is, maar juist investeren in extra service en kwaliteit om die nieuwe klantengroep aan te spreken en ook voor de lange termijn aan je bedrijf te binden.”