Apollo heeft begin maart meegedeeld dat het de productie van gewone banden voor personenauto’s in Enschede wil stoppen en gaat overhevelen naar een in 2017 geopende fabriek in Hongarije. Enschede houdt alleen nog high-tech banden voor personenwagens en verder speciaalbanden voor tractoren en andere landbouwmachines. Dat betekent dat 750 van de 1.200 werknemers in de Twentse fabriek overbodig worden, hoewel dat wordt uitgesmeerd over een periode van twee jaar.

Alternatief plan

De OR heeft samen met adviesbureau Berenschot een alternatief plan voor de Nederlandse vestiging van het Indiase bandenbedrijf voorgesteld waarmee meer dan 550 van de bedreigde banen behouden zouden blijven. De OR wil met name een deel van de productie van normale banden in Enschede houden. De directie zegt daar wel wat interessante details in te zien maar noemt het plan verder niet haalbaar omdat het ‘niet zal leiden tot een gezonde en duurzame toekomst voor de fabriek in Enschede’. Het plan van de OR zou ook berusten ‘op een aantal aannames en feiten die onjuist of onvolledig zijn’.

Nieuwe eigenaar

De OR vindt op haar beurt dat de leiding onvoldoende heeft gekeken naar het alternatieve plan. “Wij hebben meerdere malen aangegeven dat het vertrouwen in de directie zeer laag is,” zegt OR-voorzitter Dennis van de Logt tegen Tubantia. “Het wordt nu op de uitbraak van het coronavirus gegooid. Dat de verwachting is dat de markt voor autobanden daardoor instort. Maar dat moet nog maar blijken. Misschien gaan mensen wel meer autorijden. Op dit moment maken we nog 7.000 banden voor personenwagens per dag. Zo’n twee miljoen per jaar.” De OR zinspeelt er verder op een nieuwe eigenaar te zoeken voor de fabriek als Apollo Vredestein haar plannen blijft afwijzen.