175.000 OV-reizigers willen een auto kopen

De helft van de OV-reizigers kiest voor alternatief vervoer in verband met de coronacrisis. Daarvan gaat 57 procent meer met de auto reizen. Het gros heeft al een eigen auto, terwijl 1 op de 12 zegt er een te zullen gaan kopen. In absolute aantallen komt dat neer op 175.000 autokopers. Dit blijkt uit een onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG onder 1.185 consumenten

auto kopen

De Nederlandse autobedrijven realiseerden afgelopen maand de op één na de hoogste occasionverkoop ooit. De vakhandel leverde vorige maand 111.146 gebruikte personenauto’s af. Dat is 5 procent minder dan de ruim 117.000 occasions vorig jaar mei, maar meer dan in die maand van alle voorgaande jaren. In 2018 ging het om ruim 108.000 stuks en daarvoor lag het verkoopniveau steevast onder de 100.000. Als gevolg van de coronamaatregelen werd in april nog een daling van meer dan 26 procent genoteerd ten opzichte van april 2019 en in maart bedroeg de daling bijna 14 procent. Intussen is de occasionhandel dus weer terug op het oude niveau.

2 miljoen

In de eerste vijf maanden van 2020 verkochten de autobedrijven 506.517 tweedehands personenauto’s en dat was 6,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden en 1,5 procent minder dan 2018, maar wederom hoger dan in alle jaren daarvoor. Doorgaans worden er jaarlijks bijna 2 miljoen occasions door consumenten aangeschaft, waarvan zo’n 65 procent bij de vakhandel en 35 procent bij andere particulieren. Als gevolg van de coronamaatregelen zou die grens van 2 miljoen dit jaar voor het eerst gepasseerd kunnen worden.

Warme broodjes

Uit het Markteffect-onderzoek van BOVAG blijkt dat 91 procent van de respondenten die vaker met een auto in plaats van het openbaar vervoer willen gaan reizen, zelf al beschikken over een auto. 8 procent -oftewel 175.000 personen in absolute aantallen- heeft plannen om een auto te gaan kopen en 1 procent (20.000 à 25.000 mensen) zegt te gaan leasen, huren of een auto te lenen. Algemeen BOVAG-voorzitter Han ten Broeke neemt bij de aangesloten autobedrijven een wisselend beeld waar: “Logischerwijs zijn veel mensen nu op zoek naar vormen van individueel vervoer. Dat zien we in de autobranche, maar ook bij de tweewielers. Fietsen, scooters en motoren gaan bij veel verkopers nu als warme broodjes over de toonbank. De bestellingen en afleveringen van nieuwe auto’s haperen momenteel, maar de interesse voor tweedehands voertuigen is erg groot.”

Sloopregeling

“Gelukkig zien we de professionele verkoop weer op gang komen, hoewel een slimme sloopregeling écht een economische stimulans zou geven en mensen beweegt om een oude, vieze auto in te ruilen voor een veel schoner, zuiniger en veiliger exemplaar. Dat mes snijdt dan dus automatisch aan twee kanten.”

175.000 OV-reizigers willen een auto kopen - Automobielmanagement.nl

175.000 OV-reizigers willen een auto kopen

De helft van de OV-reizigers kiest voor alternatief vervoer in verband met de coronacrisis. Daarvan gaat 57 procent meer met de auto reizen. Het gros heeft al een eigen auto, terwijl 1 op de 12 zegt er een te zullen gaan kopen. In absolute aantallen komt dat neer op 175.000 autokopers. Dit blijkt uit een onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG onder 1.185 consumenten

auto kopen

De Nederlandse autobedrijven realiseerden afgelopen maand de op één na de hoogste occasionverkoop ooit. De vakhandel leverde vorige maand 111.146 gebruikte personenauto’s af. Dat is 5 procent minder dan de ruim 117.000 occasions vorig jaar mei, maar meer dan in die maand van alle voorgaande jaren. In 2018 ging het om ruim 108.000 stuks en daarvoor lag het verkoopniveau steevast onder de 100.000. Als gevolg van de coronamaatregelen werd in april nog een daling van meer dan 26 procent genoteerd ten opzichte van april 2019 en in maart bedroeg de daling bijna 14 procent. Intussen is de occasionhandel dus weer terug op het oude niveau.

2 miljoen

In de eerste vijf maanden van 2020 verkochten de autobedrijven 506.517 tweedehands personenauto’s en dat was 6,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden en 1,5 procent minder dan 2018, maar wederom hoger dan in alle jaren daarvoor. Doorgaans worden er jaarlijks bijna 2 miljoen occasions door consumenten aangeschaft, waarvan zo’n 65 procent bij de vakhandel en 35 procent bij andere particulieren. Als gevolg van de coronamaatregelen zou die grens van 2 miljoen dit jaar voor het eerst gepasseerd kunnen worden.

Warme broodjes

Uit het Markteffect-onderzoek van BOVAG blijkt dat 91 procent van de respondenten die vaker met een auto in plaats van het openbaar vervoer willen gaan reizen, zelf al beschikken over een auto. 8 procent -oftewel 175.000 personen in absolute aantallen- heeft plannen om een auto te gaan kopen en 1 procent (20.000 à 25.000 mensen) zegt te gaan leasen, huren of een auto te lenen. Algemeen BOVAG-voorzitter Han ten Broeke neemt bij de aangesloten autobedrijven een wisselend beeld waar: “Logischerwijs zijn veel mensen nu op zoek naar vormen van individueel vervoer. Dat zien we in de autobranche, maar ook bij de tweewielers. Fietsen, scooters en motoren gaan bij veel verkopers nu als warme broodjes over de toonbank. De bestellingen en afleveringen van nieuwe auto’s haperen momenteel, maar de interesse voor tweedehands voertuigen is erg groot.”

Sloopregeling

“Gelukkig zien we de professionele verkoop weer op gang komen, hoewel een slimme sloopregeling écht een economische stimulans zou geven en mensen beweegt om een oude, vieze auto in te ruilen voor een veel schoner, zuiniger en veiliger exemplaar. Dat mes snijdt dan dus automatisch aan twee kanten.”