Bovag en RAI Vereniging vragen politiek om aanpassing nieuwe BPM-tabel

Vanaf 1 juli wordt voor nieuwe auto’s de BPM berekend op basis van de WLTP-meetmethode. Voormalig staatssecretaris Menno Snel zei toe dit ‘budgetneutraal’ te doen. Uit onderzoek van KPMG in opdracht van Bovag en RAI Vereniging blijkt echter dat er in de overgangsperiode 600 miljoen aan extra BPM binnenkomt en dat er structureel 200 miljoen euro per jaar meer aan BPM wordt verdiend. Een second opinion, uitgevoerd in opdracht van Financiën, doet geen recht aan het KPMG-onderzoek vinden Bovag en RAI. Zij vragen de politiek nu om aanpassing van de BPM-regels per 1 januari 2021.

WLTP ook in Duitsland nog niet uitgewerkt

TNO berekende vorig jaar in opdracht van de vorige staatssecretaris Menno Snel dat de omzetting van NEDC naar WLTP budgetneutraal werd uitgevoerd, terwijl de brancheorganisaties in de praktijk toch echt legio voorbeelden zagen van grote prijsstijgingen. RAI Vereniging en BOVAG gaven daarop afgelopen zomer KPMG opdracht om te onderzoeken of er wél sprake is van een BPM-stijging.

Second opinion

De conclusie luidde dat de overheid in de overgangsfase van september 2017 tot 1 juli 2020 maar liefst 600 miljoen euro aan extra BPM kon opstrijken en daarna – zodra de BPM volledig volgens WLTP wordt berekend – structureel 200 miljoen per jaar extra. De Kamerleden Helma Lodders van de VVD en Pieter Omtzigt van het CDA vroegen staatssecretaris Snel vervolgens middels een aangenomen motie om een second opinion: wordt er nu wél of niet onterecht extra BPM geïncasseerd?

Verkeerde vragen

Die motie is met de uitgevoerde second opinion, uitgevoerd door onderzoeksbureau SEO, echter geen recht gedaan vinden de beide organisaties. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens: “De onderzoekers hebben vanuit Financiën alleen de vraag gekregen ‘klopt het wat TNO heeft gedaan’. Hen is niet gevraagd om ook het KPMG-onderzoek hierin te betrekken, om beide onderzoeken te vergelijken en om daaruit een conclusie te trekken. Uiteraard heeft TNO gedegen onderzoek gedaan, dat trekken we ook helemaal niet in twijfel, maar KPMG is niet verzocht een toelichting te geven op hun onderzoek zoals TNO wel is bevraagd. Was dat wel gebeurd dan waren ze waarschijnlijk tot een heel andere conclusie gekomen. Deze second opinion geeft antwoord op de verkeerde vragen.”

Uitstel en aanpassingen

Kamerleden Helma Lodders en Pieter Omtzigt, die nu zien dat hun motie niet is uitgevoerd, zullen samen met Edgar Mulder van de PVV vandaag vervolgvragen stellen aan de staatssecretaris. Huyskens: “Op 1 juli gaat de nieuwe BPM-tabel in, wij hebben de kamerleden gevraagd om te pleiten voor de nodige aanpassingen per 1 januari 2021.”

Reacties

Betreft BPM: Behalve het wel, of niet in balans zijn met eerdere heffing is er nog een ander item dat de moeite waard is om aandacht aan te geven:de belasting per gram CO2 uitstoot is voor een diesel auto (al dan niet met mild hybride) zwaarder dan wanneer het een benzinemotor betreft. De onredelijkheid neemt nog toe wanneer gekeken wordt naar de belasting per gram CO2 wanneer het een plug in hybride betreft. Hoewel bij heel lage CO2 uitstoot de verschillen niet of nauwelijks de moeite waard zijn, gaat het van 80 gram CO2 uitstoot echt foute. De verschillen bij 110 gram uitstoot per km. zijn als volgt:
benzine en benzine hybride: € 1.596, diesel (en hybride): € 3.961. Voor de plug-ins loopt de BPM heffing (ook bij 110 gram/km) nog sterker op : benzine € 12.924 heffing en voor diesel € 15.289.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Bovag en RAI Vereniging vragen politiek om aanpassing nieuwe BPM-tabel - Automobielmanagement.nl

Bovag en RAI Vereniging vragen politiek om aanpassing nieuwe BPM-tabel

Vanaf 1 juli wordt voor nieuwe auto’s de BPM berekend op basis van de WLTP-meetmethode. Voormalig staatssecretaris Menno Snel zei toe dit ‘budgetneutraal’ te doen. Uit onderzoek van KPMG in opdracht van Bovag en RAI Vereniging blijkt echter dat er in de overgangsperiode 600 miljoen aan extra BPM binnenkomt en dat er structureel 200 miljoen euro per jaar meer aan BPM wordt verdiend. Een second opinion, uitgevoerd in opdracht van Financiën, doet geen recht aan het KPMG-onderzoek vinden Bovag en RAI. Zij vragen de politiek nu om aanpassing van de BPM-regels per 1 januari 2021.

WLTP ook in Duitsland nog niet uitgewerkt

TNO berekende vorig jaar in opdracht van de vorige staatssecretaris Menno Snel dat de omzetting van NEDC naar WLTP budgetneutraal werd uitgevoerd, terwijl de brancheorganisaties in de praktijk toch echt legio voorbeelden zagen van grote prijsstijgingen. RAI Vereniging en BOVAG gaven daarop afgelopen zomer KPMG opdracht om te onderzoeken of er wél sprake is van een BPM-stijging.

Second opinion

De conclusie luidde dat de overheid in de overgangsfase van september 2017 tot 1 juli 2020 maar liefst 600 miljoen euro aan extra BPM kon opstrijken en daarna – zodra de BPM volledig volgens WLTP wordt berekend – structureel 200 miljoen per jaar extra. De Kamerleden Helma Lodders van de VVD en Pieter Omtzigt van het CDA vroegen staatssecretaris Snel vervolgens middels een aangenomen motie om een second opinion: wordt er nu wél of niet onterecht extra BPM geïncasseerd?

Verkeerde vragen

Die motie is met de uitgevoerde second opinion, uitgevoerd door onderzoeksbureau SEO, echter geen recht gedaan vinden de beide organisaties. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens: “De onderzoekers hebben vanuit Financiën alleen de vraag gekregen ‘klopt het wat TNO heeft gedaan’. Hen is niet gevraagd om ook het KPMG-onderzoek hierin te betrekken, om beide onderzoeken te vergelijken en om daaruit een conclusie te trekken. Uiteraard heeft TNO gedegen onderzoek gedaan, dat trekken we ook helemaal niet in twijfel, maar KPMG is niet verzocht een toelichting te geven op hun onderzoek zoals TNO wel is bevraagd. Was dat wel gebeurd dan waren ze waarschijnlijk tot een heel andere conclusie gekomen. Deze second opinion geeft antwoord op de verkeerde vragen.”

Uitstel en aanpassingen

Kamerleden Helma Lodders en Pieter Omtzigt, die nu zien dat hun motie niet is uitgevoerd, zullen samen met Edgar Mulder van de PVV vandaag vervolgvragen stellen aan de staatssecretaris. Huyskens: “Op 1 juli gaat de nieuwe BPM-tabel in, wij hebben de kamerleden gevraagd om te pleiten voor de nodige aanpassingen per 1 januari 2021.”

Reacties

Betreft BPM: Behalve het wel, of niet in balans zijn met eerdere heffing is er nog een ander item dat de moeite waard is om aandacht aan te geven:de belasting per gram CO2 uitstoot is voor een diesel auto (al dan niet met mild hybride) zwaarder dan wanneer het een benzinemotor betreft. De onredelijkheid neemt nog toe wanneer gekeken wordt naar de belasting per gram CO2 wanneer het een plug in hybride betreft. Hoewel bij heel lage CO2 uitstoot de verschillen niet of nauwelijks de moeite waard zijn, gaat het van 80 gram CO2 uitstoot echt foute. De verschillen bij 110 gram uitstoot per km. zijn als volgt:
benzine en benzine hybride: € 1.596, diesel (en hybride): € 3.961. Voor de plug-ins loopt de BPM heffing (ook bij 110 gram/km) nog sterker op : benzine € 12.924 heffing en voor diesel € 15.289.

Geplaatst door: Roel Hindriks op