Bovag: dealerrendement iets hoger

Uit de resultaten van de meest recente Bovag Branche Barometer blijkt dat autodealers over het eerste kwartaal 2020 gemiddeld een rendement van 0,83 procent hebben gerealiseerd. Dat is 0,15 procentpunt hoger dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Volgens Bovag is dit het gevolg van kostenbeheersing, nog voordat de coronacrisis toesloeg.

Daling autoverkoop door coronavirus

De totale netto omzet lag in het eerste kwartaal bijna een procent lager dan een jaar eerder, maar dealers wisten de algemene kosten ten opzichte van de omzet gemiddeld met 0,3 procentpunt te verlagen tot 4,3 procent. Het aantal voltijdbanen per vestiging daalde van 16,9 eind maart 2019 naar 15,3. De daling in de personeelsbezetting deed zich in elke geleding van dealerbedrijven voor, zowel bij de overhead als bij verkopers (van 4,0 naar 3,7 FTE), magazijnmedewerkers (van 1,3 naar 1,1) en monteurs (van 6,3 naar 5,9). De loonkosten per medewerker namen echter wel toe, mede door de cao-verhoging van 1,75 procent in februari.

Hogere absorptieratio

In de werkplaats daalde de omzet en het resultaat met 3,4 procent, het eerste corona-effect volgens Bovag. De productiviteit zakte van 94,4 procent in Q1 2019 naar 90,4 procent en de efficiency daalde met 3,1 procentpunt tot 78,6 procent. Doordat de algemene kosten werden gedrukt, steeg wel de absorptieratio – oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van de onderneming dekken- tot 79,3 procent ten opzichte van 76,9 procent in de eerste drie maanden van 2019. In het magazijn daalde de gemiddelde omzet met 5,3 procent, terwijl het resultaat 4,9 procent lager uitviel.

Meer voorraad

De voorraad gebruikte auto’s liep fors op in het eerste kwartaal, van 40 naar 50 stuks en in waarde van ruim 568.000 euro naar bijna 744.000 euro. De omloopsnelheid nam dan ook af van 5,4 in de eerste drie maanden van 2019 naar 4,1. En hoewel er met gemiddeld 83 verkochte occasions per dealervestiging 5 minder werden verkocht dan een jaar eerder, steeg de omzet uit occasionverkoop met meer dan 4 procent. Bij de nieuwe auto’s daalde de verkoop van 84 naar 74 exemplaren en de omzet pakte 3,6 procent lager uit, ondanks verkoopprijzen die – evenals bij occasions – gemiddeld een tiende hoger lager dan een jaar geleden. Voornamelijk als gevolg van die stijging in verkoopprijzen steeg de brutomarge per transactie met zo’n 12 procent.

Zorgelijke ontwikkelingen

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, waarschuwt voor een al te positieve kijk op de cijfers: “Als je niet verder kijkt dan het nettoresultaat, maskeert de sterke kostenreductie namelijk zorgelijke ontwikkelingen. De daling in personele bezetting gaat minder snel dan de afname in omzet en dat is in deze barometer direct zichtbaar in de productiviteit in de aftersales. Het gemiddelde netto bedrijfsresultaat per dealervestiging is al járen te laag en in combinatie met de coronacrisis is de grote vraag hoe lang het rendement nog kan stabiliseren door te bezuinigen. De huidige situatie maakt in elk geval duidelijk dat verdere schaalvergroting met minder vestigingen en digitalisering in hoog tempo nodig zijn om de business case van de autodealer overeind te houden.”

Bovag: dealerrendement iets hoger - Automobielmanagement.nl

Bovag: dealerrendement iets hoger

Uit de resultaten van de meest recente Bovag Branche Barometer blijkt dat autodealers over het eerste kwartaal 2020 gemiddeld een rendement van 0,83 procent hebben gerealiseerd. Dat is 0,15 procentpunt hoger dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Volgens Bovag is dit het gevolg van kostenbeheersing, nog voordat de coronacrisis toesloeg.

Daling autoverkoop door coronavirus

De totale netto omzet lag in het eerste kwartaal bijna een procent lager dan een jaar eerder, maar dealers wisten de algemene kosten ten opzichte van de omzet gemiddeld met 0,3 procentpunt te verlagen tot 4,3 procent. Het aantal voltijdbanen per vestiging daalde van 16,9 eind maart 2019 naar 15,3. De daling in de personeelsbezetting deed zich in elke geleding van dealerbedrijven voor, zowel bij de overhead als bij verkopers (van 4,0 naar 3,7 FTE), magazijnmedewerkers (van 1,3 naar 1,1) en monteurs (van 6,3 naar 5,9). De loonkosten per medewerker namen echter wel toe, mede door de cao-verhoging van 1,75 procent in februari.

Hogere absorptieratio

In de werkplaats daalde de omzet en het resultaat met 3,4 procent, het eerste corona-effect volgens Bovag. De productiviteit zakte van 94,4 procent in Q1 2019 naar 90,4 procent en de efficiency daalde met 3,1 procentpunt tot 78,6 procent. Doordat de algemene kosten werden gedrukt, steeg wel de absorptieratio – oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van de onderneming dekken- tot 79,3 procent ten opzichte van 76,9 procent in de eerste drie maanden van 2019. In het magazijn daalde de gemiddelde omzet met 5,3 procent, terwijl het resultaat 4,9 procent lager uitviel.

Meer voorraad

De voorraad gebruikte auto’s liep fors op in het eerste kwartaal, van 40 naar 50 stuks en in waarde van ruim 568.000 euro naar bijna 744.000 euro. De omloopsnelheid nam dan ook af van 5,4 in de eerste drie maanden van 2019 naar 4,1. En hoewel er met gemiddeld 83 verkochte occasions per dealervestiging 5 minder werden verkocht dan een jaar eerder, steeg de omzet uit occasionverkoop met meer dan 4 procent. Bij de nieuwe auto’s daalde de verkoop van 84 naar 74 exemplaren en de omzet pakte 3,6 procent lager uit, ondanks verkoopprijzen die – evenals bij occasions – gemiddeld een tiende hoger lager dan een jaar geleden. Voornamelijk als gevolg van die stijging in verkoopprijzen steeg de brutomarge per transactie met zo’n 12 procent.

Zorgelijke ontwikkelingen

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, waarschuwt voor een al te positieve kijk op de cijfers: “Als je niet verder kijkt dan het nettoresultaat, maskeert de sterke kostenreductie namelijk zorgelijke ontwikkelingen. De daling in personele bezetting gaat minder snel dan de afname in omzet en dat is in deze barometer direct zichtbaar in de productiviteit in de aftersales. Het gemiddelde netto bedrijfsresultaat per dealervestiging is al járen te laag en in combinatie met de coronacrisis is de grote vraag hoe lang het rendement nog kan stabiliseren door te bezuinigen. De huidige situatie maakt in elk geval duidelijk dat verdere schaalvergroting met minder vestigingen en digitalisering in hoog tempo nodig zijn om de business case van de autodealer overeind te houden.”