Nieuw onderzoek naar WLTP en BPM

Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën gaat komende week in gesprek met Bovag en RAI Vereniging over de budgetneutrale omzetting van de BPM als gevolg van de nieuwe Europese CO2-meetmethode WLTP. Dit laat hij weten in een brief aan de Tweede Kamer. Hij is tevens bereid aanvullend onderzoek uit te laten voeren.

De Kamerleden Pieter Omtzigt van het CDA en Helma Lodders van de VVD dienden eind 2019 een aangenomen motie in, die de vorige staatssecretaris Menno Snel opriep onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de gevolgen van WLTP voor de BPM. Onderzoeken van TNO en KPMG leidden namelijk deels tot uiteenlopende conclusies. Afgelopen mei verscheen er in opdracht van de huidige staatssecretaris een toets van bureau SEO, waarin werd gesteld dat de omzetting budgetneutraal was uitgevoerd. Net als BOVAG en RAI Vereniging concludeerden Omtizgt, Lodders en ook Edgar Mulder van de PVV echter dat deze ‘toets’ geen recht deed aan de motie en stelden wederom kritische vragen. De daaropvolgende antwoorden waren aanleiding om een nieuw debat aan te vragen. Dat is nu van de baan door de toezegging van Vijlbrief om met BOVAG en RAI Vereniging in gesprek te gaan over een nieuw onderzoek.

Rechtvaardig

Algemeen voorzitter Han ten Broeke van BOVAG toont zich vooralsnog tevreden over de opening die nu gecreëerd is: “Mede dankzij de vastberadenheid van Helma Lodders, Pieter Omtzigt en Edgar Mulder kunnen we samen met de staatssecretaris de handschoen weer oppakken om tot rechtvaardige aanpassingen te komen.” Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging: “Het is nu tijd dat het Kabinet de belofte aan de automobilist nakomt en de verkapte belastingverhoging die gepaard ging met de invoering van de nieuwe test voor brandstofverbruik, ongedaan wordt gemaakt. Wij blijven knokken voor een rechtvaardig en eerlijk belastingsysteem voor de automobilist.”

Structurele meeropbrengst

De berekening van de BPM is in het kader van de overgang van de oude CO2-test (NEDC) naar WLTP in twee stappen uitgevoerd. De brancheverenigingen hebben op basis van onderzoek van KPMG moeten concluderen dat de eerste stap in de periode september 2017 tot 1 juli 2020 heeft geleid tot 600 miljoen euro meeropbrengst voor de schatkist. Toenmalig staatssecretaris Eric Wiebes had de Kamer echter toegezegd dat autokopers niet de dupe zouden worden van de wijziging in de manier van testen, aangezien niet de auto veranderde, maar de testmethode. De tweede stap, die op 1 juli jongstleden werd doorgevoerd, resulteert volgens het KPMG-rapport nog immer in een structurele meeropbrengst van 200 miljoen euro per jaar ten opzichte van de oude situatie onder NEDC.

Reacties

Telkens als er heffingen worden gewijzigd verwacht je dat de nieuwe heffing goed doordacht en dus redelijk is. Met de BPM is dat opnieuw niet zo, de heffing is dan wel CO2 uitstoot gerelateerd, maar per gram extra uitstoot wordt in het geval van een diesel meer geheven dan voor een gram CO2 uit een benzine motor. Maar echt te gek wordt het wanneer je kijkt naar de heffingen voor een plug-in hybride. Voor 80 gram uitstoot/km. bij een benzine auto’s de heffing € 446, maar bij een PHEV met zelfde uitstoot is het BPM bedrag € 6.954. Bij uitstoot boven 80gram worden de verschillen nog erger en dan wordt een plug-in diesel extra te pakken genomen.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Nieuw onderzoek naar WLTP en BPM - Automobielmanagement.nl

Nieuw onderzoek naar WLTP en BPM

Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën gaat komende week in gesprek met Bovag en RAI Vereniging over de budgetneutrale omzetting van de BPM als gevolg van de nieuwe Europese CO2-meetmethode WLTP. Dit laat hij weten in een brief aan de Tweede Kamer. Hij is tevens bereid aanvullend onderzoek uit te laten voeren.

De Kamerleden Pieter Omtzigt van het CDA en Helma Lodders van de VVD dienden eind 2019 een aangenomen motie in, die de vorige staatssecretaris Menno Snel opriep onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de gevolgen van WLTP voor de BPM. Onderzoeken van TNO en KPMG leidden namelijk deels tot uiteenlopende conclusies. Afgelopen mei verscheen er in opdracht van de huidige staatssecretaris een toets van bureau SEO, waarin werd gesteld dat de omzetting budgetneutraal was uitgevoerd. Net als BOVAG en RAI Vereniging concludeerden Omtizgt, Lodders en ook Edgar Mulder van de PVV echter dat deze ‘toets’ geen recht deed aan de motie en stelden wederom kritische vragen. De daaropvolgende antwoorden waren aanleiding om een nieuw debat aan te vragen. Dat is nu van de baan door de toezegging van Vijlbrief om met BOVAG en RAI Vereniging in gesprek te gaan over een nieuw onderzoek.

Rechtvaardig

Algemeen voorzitter Han ten Broeke van BOVAG toont zich vooralsnog tevreden over de opening die nu gecreëerd is: “Mede dankzij de vastberadenheid van Helma Lodders, Pieter Omtzigt en Edgar Mulder kunnen we samen met de staatssecretaris de handschoen weer oppakken om tot rechtvaardige aanpassingen te komen.” Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging: “Het is nu tijd dat het Kabinet de belofte aan de automobilist nakomt en de verkapte belastingverhoging die gepaard ging met de invoering van de nieuwe test voor brandstofverbruik, ongedaan wordt gemaakt. Wij blijven knokken voor een rechtvaardig en eerlijk belastingsysteem voor de automobilist.”

Structurele meeropbrengst

De berekening van de BPM is in het kader van de overgang van de oude CO2-test (NEDC) naar WLTP in twee stappen uitgevoerd. De brancheverenigingen hebben op basis van onderzoek van KPMG moeten concluderen dat de eerste stap in de periode september 2017 tot 1 juli 2020 heeft geleid tot 600 miljoen euro meeropbrengst voor de schatkist. Toenmalig staatssecretaris Eric Wiebes had de Kamer echter toegezegd dat autokopers niet de dupe zouden worden van de wijziging in de manier van testen, aangezien niet de auto veranderde, maar de testmethode. De tweede stap, die op 1 juli jongstleden werd doorgevoerd, resulteert volgens het KPMG-rapport nog immer in een structurele meeropbrengst van 200 miljoen euro per jaar ten opzichte van de oude situatie onder NEDC.

Reacties

Telkens als er heffingen worden gewijzigd verwacht je dat de nieuwe heffing goed doordacht en dus redelijk is. Met de BPM is dat opnieuw niet zo, de heffing is dan wel CO2 uitstoot gerelateerd, maar per gram extra uitstoot wordt in het geval van een diesel meer geheven dan voor een gram CO2 uit een benzine motor. Maar echt te gek wordt het wanneer je kijkt naar de heffingen voor een plug-in hybride. Voor 80 gram uitstoot/km. bij een benzine auto’s de heffing € 446, maar bij een PHEV met zelfde uitstoot is het BPM bedrag € 6.954. Bij uitstoot boven 80gram worden de verschillen nog erger en dan wordt een plug-in diesel extra te pakken genomen.

Geplaatst door: Roel Hindriks op