Na het vreemdste halfjaar dat ook de autosector ooit heeft meegemaakt, zijn de verkoopcijfers vanzelfsprekend duidelijk negatief. Maar wie nog eens goed kijkt naar het modellen- en merkenoverzicht van RAI Vereniging ziet toch enkele verrassingen. In de eerste plaats zijn er twee merken die sinds begin 2020 zelfs méér auto’s hebben verkocht dan een jaar geleden: Kia en Porsche. Porsche wist 995 nieuwe auto’s af te leveren, liefst 60 procent meer dan de 621 van de eerste helft van 2019. In de maand juni schoot de afzet van de Duitse sportwagenfabrikant zelfs met 80 procent omhoog. Toegegeven, het gaat maar om 161 auto’s maar het blijft een positief punt in de verdere malaise.

Kia

Dat geldt ook voor Kia dat in de eerste zes maanden 13.649 nieuwe voertuigen afleverde, op de kop af 148 meer dan een jaar eerder ofwel een groei met 1,1 procent. Juni was ook voor dit merk een uitstekende maand met een toename met 20 procent naar 2.389 afgeleverde auto’s. Dat is vooral te danken aan het grote succes van de Kia Niro die met 5.143 stuks – een marktaandeel van 3,3 procent – het best verkochte model van de eerste jaarhelft was. In juni gingen er met 965 stuks ook weer 40 procent meer Niro’s ‘over de toonbank’ dan in dezelfde maand vorig jaar. Kia als geheel is daarmee het, op Volkswagen na, meest verkochte merk met een indrukwekkende 8,6 procent van de markt.

Kia Nederland is er trots op dat het in het eerste halfjaar een tweede plek op de vaderlandse markt heeft kunnen bemachtigen. Sjoerd Knipping, Commercial Director bij Kia Motors Nederland: “Met grote dank aan onze fabrikant, ons Kia-dealernetwerk, het team van Kia Motors Nederland en uiteraard onze klanten, zijn wij in onzekere tijden in staat geweest om meer mensen van nieuwe (auto)mobiliteit te voorzien dan vorig jaar. Het resultaat -een 2e plek in het eerste half jaar met Kia- is er één om trots op te zijn! Naast de zeer populaire Picanto, is de Kia Niro -mede dankzij zijn louter geëlektrificeerde aandrijflijnen- zelfs de best verkochte auto van Nederland.”

Minder slecht

Om aan de positieve kant te blijven, er zijn nog een paar merken die het minder slecht doen dan gemiddeld. Fiat zag de afzet in het halfjaar weliswaar met 24 procent krimpen maar wist in juni een plus van 23 procent te realiseren. Mini verkocht met 3.375 auto’s in de eerste zes maanden 15 procent minder dan een jaar eerder. Skoda houdt de schade met 7.612 auto’s beperkt tot 20 procent terwijl dat merk in de afgelopen maand met 1.411 precies evenveel auto’s verkocht als in juni 2019. Toyota en BMW daalden met elk 26 procent, Volkswagen en Mercedes-Benz met 27 procent en Subaru met 28 procent. Zij komen daarmee aardig in de buurt van het gemiddelde. Een opmerkelijke prestatie is er voor Land Rover dat met 726 verkochte auto’s het half jaar maar zes procent lager afsloot. In juni verkocht Land Rover 14 auto’s meer dan een jaar eerder. Kleine aantallen, maar toch.

Nauwelijks te berekenen

Er zijn echter ook tal van forse uitschieters de andere kant op. Zo verkocht het zustermerk van Land Rover, Jaguar, met 234 auto’s de helft van wat er in de eerste jaarhelft van 2019 de showroom uit ging. Nog slechter deed Alfa Romeo het met een daling van 69 procent naar nog maar net 133 auto’s. Zo weinig dat het marktaandeel nauwelijks meer te berekenen is. Verder ging het vroegere succesnummer Dacia nu 45 procent omlaag naar 841 auto’s terwijl Mitsubishi een daling met 42 procent moest incasseren. Opel lijkt steeds meer uit de gratie te raken met dit half jaar 45 procent lagere verkopen. Het aantal in zes maanden verkochte Opels is daarmee ook tot net onder de 10.000 gezakt. Nissan hield het op 36 procent lagere verkopen maar een daling van 40 procent in de maand juni.

Tesla

Hekkensluiter over de afgelopen maand is Tesla dat 762 auto’s registreerde, 70 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste jaarhelft komt Tesla daarmee – na de eindspurt van december vorig jaar – nu aan 2.860 exemplaren, 54 procent minder op jaarbasis. Daarmee is het marktaandeel ook weer gedaald van 2,7 naar 1,8 procent. Het is afwachten wat de maand juli met z’n nieuwe subsidieregeling voor Tesla en andere EV’s gaat brengen.