Subsidiepot nieuwe EV’s al voor de helft leeg

Een dag na de opening van het loket waar particulieren subsidie kunnen aanvragen voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische auto is de pot al half leeg. Dit meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. In die ene dag is voor 5,8 miljoen euro subsidie aangevraagd terwijl het totale budget in 2020 10 miljoen euro bedraagt.

Dat betekent dat voor de rest van dit jaar nog maar voor 1.050 auto’s een bijdrage van 4.000 euro beschikbaar is. De verwachting is dat dat budget binnen een maand of wat uitgeput zal zijn. Een aanvraag betekent overigens niet automatisch dat er ook subsidie wordt toegekend, benadrukt de Bovag. Het bedrag wordt pas overgemaakt als aan alle voorwaarden wordt voldaan.

Gebruikte EV

Bij de subsidie voor de koop of lease van een gebruikte elektrische auto loopt het aanzienlijk minder storm. Van de 7,2 miljoen euro die daarvoor dit jaar is bestemd, is tot eind vorige week 860.000 euro aangevraagd. Dat komt neer op 430 auto’s. Voor 3.215 gebruikte auto’s ligt er dus nog subsidie klaar, in totaal 6.430.000 euro.

Sloopregeling

Bovag is blij met het succes van de subsidieregeling, maar blijft daarnaast pleiten voor een sloopregeling waarmee particulieren hun diesel in kunnen leveren voor een elektrische auto. ‘’Dan wordt elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar”, aldus voorzitter Han ten Broeke. “Natuurlijk moet je ook een veel schonere benzine-occasion kunnen terugkopen. Onze ideeën voor zo’n sloopregeling liggen al een tijdje in Den Haag, we hopen dat het kabinet er snel werk van maakt.”

Subsidiepot nieuwe EV’s al voor de helft leeg - Automobielmanagement.nl

Subsidiepot nieuwe EV’s al voor de helft leeg

Een dag na de opening van het loket waar particulieren subsidie kunnen aanvragen voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische auto is de pot al half leeg. Dit meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. In die ene dag is voor 5,8 miljoen euro subsidie aangevraagd terwijl het totale budget in 2020 10 miljoen euro bedraagt.

Dat betekent dat voor de rest van dit jaar nog maar voor 1.050 auto’s een bijdrage van 4.000 euro beschikbaar is. De verwachting is dat dat budget binnen een maand of wat uitgeput zal zijn. Een aanvraag betekent overigens niet automatisch dat er ook subsidie wordt toegekend, benadrukt de Bovag. Het bedrag wordt pas overgemaakt als aan alle voorwaarden wordt voldaan.

Gebruikte EV

Bij de subsidie voor de koop of lease van een gebruikte elektrische auto loopt het aanzienlijk minder storm. Van de 7,2 miljoen euro die daarvoor dit jaar is bestemd, is tot eind vorige week 860.000 euro aangevraagd. Dat komt neer op 430 auto’s. Voor 3.215 gebruikte auto’s ligt er dus nog subsidie klaar, in totaal 6.430.000 euro.

Sloopregeling

Bovag is blij met het succes van de subsidieregeling, maar blijft daarnaast pleiten voor een sloopregeling waarmee particulieren hun diesel in kunnen leveren voor een elektrische auto. ‘’Dan wordt elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar”, aldus voorzitter Han ten Broeke. “Natuurlijk moet je ook een veel schonere benzine-occasion kunnen terugkopen. Onze ideeën voor zo’n sloopregeling liggen al een tijdje in Den Haag, we hopen dat het kabinet er snel werk van maakt.”