Freek Blekxtoon, managing director Group Auto Nederland:

“Deze crisis heeft in ieder geval gezorgd voor een blijvend gewijzigde mindset: we hebben met zijn allen minder behoefte aan mobiliteit dan gedacht. Door de intelligente lockdown werden we gedwongen om thuis te werken en creatief te zijn. In veel gevallen blijkt dat meer thuiswerken en vergaderen via bijvoorbeeld Teams ook prima kan. Online zal blijvend een deel van de mobiliteit met auto’s, vliegtuigen en openbaar vervoer vervangen.

En dat is voor de autobedrijven natuurlijk geen positieve ontwikkeling. Minder gereden kilometers is nooit goed. Op de korte termijn zie je na de coronamaanden nog wel een inhaalslag bij de autobedrijven: in mei werden meer occasions verkocht dan een jaar eerder in mei. De eerste twee weken van juni is het in de werkplaatsen drukker dan vorig jaar juni.

Voor de lange termijn zullen de effecten van de coronacrisis minder positief zijn. Als de economie daadwerkelijk krimpt, wordt de elasticiteit van de mobiliteit verder op de proef gesteld. Mensen zullen voorzichtiger worden met hun uitgaven, dus ook de autokosten.

Voor veel mensen is de coronacrisis een signaal dat we te ver zijn gegaan met het consumeren, ten koste van natuur en milieu. Dit duurzamer denken zou de automobielbranche kansen kunnen bieden, als de overheid bereid is deze duurzame koers een turbo te geven met subsidies op groene mobiliteit. Voorwaarde is wel dat deze regelingen – in tegenstelling tot het verleden – voor lange termijn worden verankerd.”

Michel van Roon, senior consultant en oprichter van CRM Automotive retail:

“De branche is door de coronacrisis wakkergeschud. Of er sprake is van versnelde innovatie in de retail vraag ik me af. Ik denk dat er een versnelde adaptatie is van bestaande (digitale) instrumenten. Facetime-verkoopgesprekken, online productpresentatie, zonder problemen auto’s beschikbaar stellen voor proefritten, al dan niet aan huis. Hier en daar zie je knoppen verschijnen op websites om te reserveren en te kopen. Positieve ontwikkelingen voor de branche en de klant. Maar is dat echte innovatie? Ik vraag het met af. Het zijn meer procesverbeteringen of verrijkingen die al geruime tijd beschikbaar zijn.

Echte innovatie verandert het businessmodel en de inkomstenstromen van een bedrijf. Een echte innovatie doet in de regel ook de markverhoudingen verschuiven. Vooralsnog zie ik dat nog niet gebeuren. Wat we natuurlijk wel zien, is dat de bedrijven met lage overhead makkelijker overleven en daardoor kunnen investeren in nieuwe initiatieven.  Bedrijven die een geïntegreerd mobiliteitsaanbod hebben, met naast verkoop nieuw en gebruikt ook diensten als bijvoorbeeld leasing, komen naar verwachting als winnaar uit de strijd. Zij hebben hun cashflow op orde en zijn duurzaam in staat om hun eigen gebruikte auto’s te produceren.

Als er iets duidelijk is geworden in deze crisis, is dat het vaste dekkingspercentage of de absorptiecapaciteit van de retailer op dit moment onvoldoende crisisbestendig is. De vaste kosten dekken met de vaste afdeling (werkplaats), eventueel aangevuld met de contributiebijdrage van de afdeling gebruikt, lijkt mij een verstandige strategie. Dat is in de basis niet innovatief, maar alleen te behalen als je met het businessmodel gaan innoveren.”

Jeroen Kruisweg, CEO ALD Automotive Nederland:

“Dat de crisis een versneller zal zijn voor hoe we reizen, is zeker. Veel van onze zakelijke klanten zijn met ons gesprek over anders reizen. Thuiswerken in combinatie met alternatieve vervoersmiddelen, daar gaat het nu om. Maar daar blijft het niet bij. Sales hoeft niet meer voor elk bezoek fysiek naar de klant te reizen, dat gaan we afwisselen met videobellen. Het aantal zakelijke kilometers loopt dus terug en de behoefte aan flexibiliteit neemt toe.

De vraag naar nieuwe auto’s zal in een krimpende economie dalen en de auto’s die consumenten kopen zullen goedkoper zijn. Dat brengt juist weer risico’s met zich mee voor innovatie in de autobranche. Innovatieve producten zien we immers meestal in het hogere segment de markt inkomen. Kijk maar naar de ontwikkeling van ADAS. Het is dus niet vreemd dat de hele branche zich ineens zorgen begint te maken over de teruglopende groei van het elektrische wagenpark en daarmee het realiseren van de uitstootdoelstellingen voor alle fabrikanten. Boetes hangen als donkere wolken boven de markt.

Wij verwachten een sterke behoefte aan oplossingen met een flexibele contractduur, plus een duurzame opleving van de occasionmarkt, doordat mensen een alternatief zoeken voor het openbaar vervoer. Occasion (private) leasing zal een vlucht gaan nemen net als allerlei abonnementsvormen, waardoor we autogebruik flexibeler en toegankelijker gaan maken. Dat is ook goed nieuws voor dealernetwerken. Het geeft dus genoeg kansen aan de horizon.”