Daarbij gaat het om twee platforms. ViaBOVAG.nl is het mobiliteitsplatform voor consumenten dat Bovemij in 2018 samen met BOVAG is gestart en dat de komende jaren moet worden uitgebouwd tot ‘het meest relevante en betrouwbare mobiliteitsplatform van Nederland’. Daarnaast is er het Ondernemersportaal voor mobiliteitsbedrijven ‘dat de komende jaren moet uitgroeien tot het portaal voor al onze zakelijke klanten.’ Leander: ‘’We hebben grootse plannen. Om deze strategie tot een succes te maken, zullen we als Bovemij stevige stappen moeten zetten.’’

Minder wegverkeer

Bovemij NV heeft over het eerste halfjaar van 2020 een resultaat voor belastingen van 24,1 miljoen euro gerealiseerd. Dat is 2,7 miljoen euro hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De verbetering is onder meer het gevolg van een lagere schadelast op autoverzekeringen door het verminderd wegverkeer. Het beleggingsresultaat in het eerste halfjaar was daarentegen 3,7 miljoen euro negatief (eerste halfjaar 2019: 7,4 miljoen positief) als gevolg van de dalende beurskoersen door de coronacrisis.

De bruto geboekte premie bedraagt 249,1 miljoen euro en ligt daarmee op een vergelijkbaar niveau als een jaar eerder. De premie uit bedrijfsmatige en consumentenverzekeringen kwam hoger uit, grotendeels in de tweewielerportefeuille door de sterke groei van de verkopen van (elektrische) fietsen. De combined ratio (bestaande uit het schade- en kostenpercentage) ontwikkelde zich bijzonder positief en kwam in het eerste halfjaar van 2020 uit op 82,5% (eerste halfjaar 2019: 91,4%). De verbetering van de combined ratio is het gevolg van een verbetering van de schadelast doordat in het eerste halfjaar van 2020 schades uit eerdere risicojaren zich gunstiger ontwikkelden dan in het eerste halfjaar van 2019 en doordat er door verminderd wegverkeer minder nieuwe schades werden gemeld dan in het eerste halfjaar van 2019.

Lagere schade last vanwege corona

Ageeth Bakker, chief financial and risk officer: “De positieve cijfers zijn voor een belangrijk deel het gevolg van een lagere schadelast door de coronacrisis. De crisis die bij een groot deel van onze klanten juist tot problemen leidt. Om hen in deze zware tijden bij te staan, riepen we half maart direct een omvangrijk steunpakket in het leven. Zo boden we viaBOVAG.nl voor 3 maanden kosteloos aan voor alle BOVAG auto- en motorbedrijven, verleenden we onze klanten gratis juridische bijstand en hielpen we bij acute liquiditeitsproblemen door het wegvallen van omzet. We hebben daar hele goede reacties op gekregen. Het goede resultaat wordt ook de komende maanden op verschillende manieren ingezet om de branche te helpen succesvol te ondernemen. Op dit moment denken we samen met onze grootaandeelhouder BOVAG na over een mogelijk tweede steunpakket. Daarnaast investeren we volop in digitalisering waarmee we onze klanten ondersteunen bij het digitaal zaken doen.”