Spyker begint aan volgende wederopstanding

De Nederlandse autofabrikant Spyker hoopt na een bewogen verleden te beginnen aan de volgende wederopstanding. Directeur/eigenaar Victor Muller heeft een paar schatrijke Russen aan zich weten te binden die Spyker in staat moeten stellen om daadwerkelijk auto’s te bouwen en ook nieuwe modellen te ontwikkelen.

Spyker bouwt nog steeds peperdure auto’s in Zeewolde

De in Zeewolde gevestigde Spyker Group heeft de krachten gebundeld met autosportbedrijf BR Engineering, SMP Racing en marketingbedrijf Milan Morady. De twee eerste bedrijven zijn eigendom van de Russische oligarch Boris Rotenberg, al jaren een fan van Spyker, terwijl Milan Morady eigendom is van Rotenbergs zakenpartner Michail Pessis. Volgens Muller zijn tientallen miljoenen gemoeid met de deal.

Trier

Spyker gaat auto’s bouwen en een aftersalesafdeling en servicefaciliteiten opzetten in een fabriek van Rotenberg in het Duitse Trier. Die fabriek heeft overigens maar een beperkte capaciteit van 500 auto’s per jaar. Volgend jaar moet er ook een Flagship Store worden geopend in Monaco, zo mogelijk gevolgd door meerdere dealers wereldwijd. Spyker hoopt nu niet alleen de al in 2017 getoonde C8 Preliator in productie te nemen maar ook een D8 SUV en de B6 Venator.

Beursgang

Muller probeert al jaren een echt merk van exclusieve sportwagens van de grond te krijgen maar dat is tot nu toe steeds op weinig of niets uitgelopen. Spyker was vroeger zelfs jarenlang genoteerd aan de beurs in Amsterdam, tot het bedrijf het Damrak in 2013 via de achterdeur verliet. Aan een nieuwe beursgang denkt Muller niet. “Dat hebben we toen gedaan, maar het heeft ons weinig opgeleverd. En soms is een beursnotering ook een nachtmerrie, bijvoorbeeld in de tijd met Saab.” Hij refereert daarmee aan de overname in 2010 van het toen al zieltogende Saab van General Motors. Muller werd zelf ook CEO van het Zweedse merk maar moest al een jaar later het faillissement van Saab aanvragen. In 2015 werd een eerste wederopstanding geprobeerd maar ook daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen. Eerder dit jaar werd nog het aan Spyker verwante bedrijf Spyker Services, dat zich bezighield met het onderhoud van sportauto’s, failliet verklaard.

Race-arena

Maar Muller is nu vol goede moed dat het deze keer allemaal wel lukt. “Er is geen twijfel aan dat Spyker een paar erg moeilijke jaren achter de rug heeft sinds de ondergang van Saab in 2011. Met dit nieuwe partnerschap zijn die dagen voorgoed voorbij; Spyker zal een belangrijke speler worden in het supersportscar-segment. De overeenkomst is het hoogtepunt van onze onophoudelijke pogingen om een solide Spyker-bedrijf te bouwen dat over de technische en financiële middelen beschikt om haar businessdoelen te realiseren.’’ Het vaderlandse autobedrijf zal zich ook weer begeven in de internationale race-arena, een wereld waar de nieuwe partners een zekere rol in spelen.

Spyker begint aan volgende wederopstanding - Automobielmanagement.nl

Spyker begint aan volgende wederopstanding

De Nederlandse autofabrikant Spyker hoopt na een bewogen verleden te beginnen aan de volgende wederopstanding. Directeur/eigenaar Victor Muller heeft een paar schatrijke Russen aan zich weten te binden die Spyker in staat moeten stellen om daadwerkelijk auto’s te bouwen en ook nieuwe modellen te ontwikkelen.

Spyker bouwt nog steeds peperdure auto’s in Zeewolde

De in Zeewolde gevestigde Spyker Group heeft de krachten gebundeld met autosportbedrijf BR Engineering, SMP Racing en marketingbedrijf Milan Morady. De twee eerste bedrijven zijn eigendom van de Russische oligarch Boris Rotenberg, al jaren een fan van Spyker, terwijl Milan Morady eigendom is van Rotenbergs zakenpartner Michail Pessis. Volgens Muller zijn tientallen miljoenen gemoeid met de deal.

Trier

Spyker gaat auto’s bouwen en een aftersalesafdeling en servicefaciliteiten opzetten in een fabriek van Rotenberg in het Duitse Trier. Die fabriek heeft overigens maar een beperkte capaciteit van 500 auto’s per jaar. Volgend jaar moet er ook een Flagship Store worden geopend in Monaco, zo mogelijk gevolgd door meerdere dealers wereldwijd. Spyker hoopt nu niet alleen de al in 2017 getoonde C8 Preliator in productie te nemen maar ook een D8 SUV en de B6 Venator.

Beursgang

Muller probeert al jaren een echt merk van exclusieve sportwagens van de grond te krijgen maar dat is tot nu toe steeds op weinig of niets uitgelopen. Spyker was vroeger zelfs jarenlang genoteerd aan de beurs in Amsterdam, tot het bedrijf het Damrak in 2013 via de achterdeur verliet. Aan een nieuwe beursgang denkt Muller niet. “Dat hebben we toen gedaan, maar het heeft ons weinig opgeleverd. En soms is een beursnotering ook een nachtmerrie, bijvoorbeeld in de tijd met Saab.” Hij refereert daarmee aan de overname in 2010 van het toen al zieltogende Saab van General Motors. Muller werd zelf ook CEO van het Zweedse merk maar moest al een jaar later het faillissement van Saab aanvragen. In 2015 werd een eerste wederopstanding geprobeerd maar ook daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen. Eerder dit jaar werd nog het aan Spyker verwante bedrijf Spyker Services, dat zich bezighield met het onderhoud van sportauto’s, failliet verklaard.

Race-arena

Maar Muller is nu vol goede moed dat het deze keer allemaal wel lukt. “Er is geen twijfel aan dat Spyker een paar erg moeilijke jaren achter de rug heeft sinds de ondergang van Saab in 2011. Met dit nieuwe partnerschap zijn die dagen voorgoed voorbij; Spyker zal een belangrijke speler worden in het supersportscar-segment. De overeenkomst is het hoogtepunt van onze onophoudelijke pogingen om een solide Spyker-bedrijf te bouwen dat over de technische en financiële middelen beschikt om haar businessdoelen te realiseren.’’ Het vaderlandse autobedrijf zal zich ook weer begeven in de internationale race-arena, een wereld waar de nieuwe partners een zekere rol in spelen.