Sinds de start van de Aftersales Monitor tien jaar geleden werden niet eerder zoveel bezoeken aan de werkplaats geteld, benadrukt RAI Vereniging. Het recordaantal zorgt voor een omzetstijging van 8 procent ten opzichte van 2018. In totaal werd in 2019 3,95 miljard euro omgezet. Dit is het hoogste omzetniveau sinds 2012.

Volgens Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, is het bemoedigend om te zien dat automobilisten het onderhoud van hun auto niet meer uitstellen. “Na jaren van terugval, zien steeds meer mensen de waarde van onderhoud in voor zowel de conditie van het voertuig, als ook voor de verkeersveiligheid. Bovendien zien wij dat auto’s steeds betrouwbaarder worden en de jaarlijkse gemiddelde uitgaven dalen.”

Nieuwe toekomstige marktuitdagingen zitten volgens Van Eijck in de veranderende onderhoudsbehoefte van elektrische auto’s en de overgang naar connected voertuigen. “Dit vraagt om hoogwaardige vakkennis en vaardigheden. Hier kunnen garagehouders op inspringen en zich specialiseren.”

Onderhoud goedkoper

De gemiddelde jaarlijkse besteding aan onderhoud is de afgelopen jaren aanmerkelijk gedaald. Dit laat volgens RAI Vereniging duidelijk zien dat de Nederlandse automotive branche zeer competitief is met voldoende onderlinge concurrentie. Dit zorgt voor een gezonde prijsconcurrentie in de onderhoudsmarkt waar vooral consumenten van profiteren.

In 2010 werd gemiddeld 670 euro per jaar aan onderhoud besteed, in 2019 lag dit bedrag op 461 euro. Dit geldt voor auto’s van alle leeftijden. Vooral het onderhoud aan auto’s van 4 tot 6 jaar oud is goedkoper geworden. Gemiddeld betalen auto-eigenaren bijna een derde minder dan 11 jaar geleden.

De meeste onderhoudsbeurten zijn tussentijdse reparaties, 30 procent van alle onderhoudsmomenten, gevolgd door periodieke controle (15 procent) en APK (14 procent). Het meest werd aan APK en periodiek onderhoud uitgegeven. In totaal werd 26 procent van de totale omzet behaald uit dit type onderhoud (ruim 1 miljard euro), gevolgd door reparaties aan schade (ruim 700 mln.) en periodiek onderhoud (ruim 700 mln.).

Gevolgen van corona

De coronacrisis laat diepe sporen na in de mobiliteitsbranche. Ook de onderhoudsmarkt wordt niet ontzien, ondanks dat werkplaatsen en garages afgelopen maanden open zijn gebleven. Volgens Van Eijck is nog niet duidelijk welk effect de crisis precies heeft op het aantal onderhoudsmomenten, want het einde is nog niet in zicht.