Daarnaast voert de autofabrikant ook gesprekken met andere mogelijke opdrachtgevers. Dat schrijft moederbedrijf VDL Groep in het halfjaarbericht. VDL Groep kon ondanks alle problemen het eerste halfjaar toch nog met winst afsluiten. Het nettoresultaat kwam uit op 25 miljoen euro vergeleken met 76 miljoen vorig jaar. De groepsomzet daalde met 32 procent naar rond de twee miljard euro. Het bedrijf kon de personeelskosten drukken dankzij een overheidsbijdrage van 50 miljoen euro. “We kijken terug op een zwaar eerste halfjaar”, licht president-directeur Willem van der Leegte toe. “Bij een aantal bedrijven heeft de productie gedeeltelijk of in z’n geheel stilgelegen; nagenoeg al onze 104 bedrijven hebben op de één of andere manier met de crisis te maken gehad.”

Bussen

Slecht gaat het ook bij de bussendivisie. Daar is de omzet met ruim 50 procent gedaald naar 146 miljoen. Doordat de reisbranche nagenoeg stil ligt, is de vraag naar touringcars nagenoeg nihil. Voor OV-bussen dreigt met name in Nederland uitstel van aanbestedingsprocedures, met alle gevolgen van dien voor de productie. VDL blijft bovendien zware kritiek hebben op de aankoop van bussen uit China: “Met name het gunnen van honderden elektrische bussen aan Chinese concurrenten maakt 2020 een moeilijk jaar voor de divisie bussen. Wij blijven overheden oproepen om in Europees verband actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat onze hoogwaardige maakindustrie niet verdwijnt, met alle gevolgen van dien voor de bijbehorende werkgelegenheid.’’