De verkoop van nieuwe auto’s bereikt in 2020 een historisch dieptepunt als gevolg van de coronacrisis. In juli was er sprake van een opleving door een inhaalslag van leveringen, in augustus zakte dit weer terug. Het aantal registraties van nieuwe auto’s komt naar verwachting op 340.000 uit, het laagste punt sinds 1968.

Occasions

De toch al relatief sterke vraag naar occasions in Nederland heeft echter een impuls gekregen. Reizigers kiezen dit jaar vaker voor de auto om het OV te mijden. Het uitblijven van files maakt de auto ook aantrekkelijker. De occasionverkoop veerde na april dan ook snel op. Consumenten kiezen in deze tijd vaker voor goedkopere occasions in plaats van een nieuwe auto.

Onderhoud

De ING constateert verder dat auto’s langer meegaan en het wagenpark steeds groter wordt (8,7 miljoen auto’s begin dit jaar). Dit zorgt ervoor dat de onderhoudsbehoefte toeneemt. Hoewel de tarieven hier onder druk staan, legt dit een basis voor de omzet. ‘Het doorlopende onderhoud zorgt er in combinatie met de meevallende tweedehands verkoop voor dat de terugval in omzet dit jaar enigszins wordt gedempt (-10%)’.

Thuiswerken

Naar verwachting zal de nieuwverkoop van auto’s volgend jaar herstel laten zien. Toch ligt sterk opveren uit het dal niet voor de hand. Rico Luman van het ING Economisch Bureau: “De verwachte hogere werkloosheid drukt het herstel. Ook speelt mee dat de afzet van nieuwe auto’s in Nederland voor meer dan 60 procent afhankelijk is van de zakelijke markt. Vaker thuiswerken is naar verwachting blijvend en werkgevers zullen daarop reageren.”

De beschikbaarheid van beter betaalbare elektrische auto’s met voldoende actieradius gaat het herstel in 2021 naar verwachting wel steunen. Na de populariteit van de Kia Niro in 2020, zal de VW ID.3 hieraan een bijdrage kunnen gaan leveren denkt het ING Economisch Bureau.