Nieuwverkopen september -22 procent, herstel nog ver weg

In september zijn in ons land 22 procent minder nieuwe personenauto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. In de net afgelopen maand werden 29.434 nieuwe auto’s op kenteken gezet vergeleken met 37.706 een jaar geleden. Over de eerste drie kwartalen van dit jaar komt de daling daarmee uit op nagenoeg een kwart naar 248.362 nieuwe auto’s.

De coronacrisis laat diepe sporen na in de autobranche, aldus de branche-organisaties Bovag en Rai Vereniging. “Het consumentenvertrouwen is laag en ondernemers zijn voorzichtig met het aangaan van nieuwe contracten. De branche stevent hiermee af op een dieptepunt in registraties. Bovag en Rai Vereniging verwachten einde van dit jaar in totaal zo’n 20 procent minder auto’s te registreren dan in 2019 namelijk 350.000 voertuigen. Dit aantal hangt echter sterk af van de ontwikkelingen rondom het coronavirus, dat momenteel in heel Europa steeds meer de kop opsteekt.”

Verduurzaming onder druk

De daling in nieuwe registraties heeft niet alleen gevolgen voor de autobranche. Het zet bovenal de verduurzaming van het wagenpark verder onder druk. Door jarenlang dalende nieuwverkopen is de gemiddelde leeftijd van het rijdend wagenpark in Nederland inmiddels opgelopen naar 11 jaar begin 2020 (CBS). Tien jaar geleden lag die leeftijd nog op 8,9 jaar. “En nieuwe auto’s zijn aanzienlijk schoner en zuiniger dan oude.”

BPM

“Ondanks dat de coronacrisis voor een dip zorgt in de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2, staat het belang om de uitstoot op de middellange en lange termijn te verminderen nog steeds voorop. Die reductiedoelstellingen halen wij niet door alleen de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, maar juist ook met de verkoop van alternatieve schone, zuinige technieken. Maar in Nederland ontmoedigt de almaar stijgende aanschafbelasting (BPM) juist de aanschaf van een nieuwe auto, waardoor milieu en klimaat het onderspit delven en Nederland in Europees verband steeds verder achterop raakt. Dat betekent dat Nederland komende jaren steeds harder moet gaan lopen om alsnog haar emissiedoelen te behalen.”

Nieuwverkopen september -22 procent, herstel nog ver weg - Automobielmanagement.nl

Nieuwverkopen september -22 procent, herstel nog ver weg

In september zijn in ons land 22 procent minder nieuwe personenauto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. In de net afgelopen maand werden 29.434 nieuwe auto’s op kenteken gezet vergeleken met 37.706 een jaar geleden. Over de eerste drie kwartalen van dit jaar komt de daling daarmee uit op nagenoeg een kwart naar 248.362 nieuwe auto’s.

De coronacrisis laat diepe sporen na in de autobranche, aldus de branche-organisaties Bovag en Rai Vereniging. “Het consumentenvertrouwen is laag en ondernemers zijn voorzichtig met het aangaan van nieuwe contracten. De branche stevent hiermee af op een dieptepunt in registraties. Bovag en Rai Vereniging verwachten einde van dit jaar in totaal zo’n 20 procent minder auto’s te registreren dan in 2019 namelijk 350.000 voertuigen. Dit aantal hangt echter sterk af van de ontwikkelingen rondom het coronavirus, dat momenteel in heel Europa steeds meer de kop opsteekt.”

Verduurzaming onder druk

De daling in nieuwe registraties heeft niet alleen gevolgen voor de autobranche. Het zet bovenal de verduurzaming van het wagenpark verder onder druk. Door jarenlang dalende nieuwverkopen is de gemiddelde leeftijd van het rijdend wagenpark in Nederland inmiddels opgelopen naar 11 jaar begin 2020 (CBS). Tien jaar geleden lag die leeftijd nog op 8,9 jaar. “En nieuwe auto’s zijn aanzienlijk schoner en zuiniger dan oude.”

BPM

“Ondanks dat de coronacrisis voor een dip zorgt in de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2, staat het belang om de uitstoot op de middellange en lange termijn te verminderen nog steeds voorop. Die reductiedoelstellingen halen wij niet door alleen de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, maar juist ook met de verkoop van alternatieve schone, zuinige technieken. Maar in Nederland ontmoedigt de almaar stijgende aanschafbelasting (BPM) juist de aanschaf van een nieuwe auto, waardoor milieu en klimaat het onderspit delven en Nederland in Europees verband steeds verder achterop raakt. Dat betekent dat Nederland komende jaren steeds harder moet gaan lopen om alsnog haar emissiedoelen te behalen.”