De verkoopdaling bij Tesla heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het merk in december duizenden auto’s op kenteken heeft gezet zodat de leaserijders of eigenaren nog een paar jaar kunnen profiteren van de lage bijtelling. Wat dat betreft is het afwachten of Tesla eind dit jaar met hetzelfde kunstje de schade nog wat kan inhalen. Maar met twee derde lagere verkopen tot nu toe in 2020 is Tesla wel het op één na slechtst presterende merk op de Nederlandse markt. Alleen Jeep doet het een fractie slechter want dat verkocht in deze periode niet meer dan 401 auto’s, 69 procent minder dan een jaar eerder. Als pleister op de wond wist Jeep in september net wat meer auto’s te verkopen dan in dezelfde maand in 2019.

Gemiddelde

De cijfers van Bovag, Rai Vereniging en RDC laten verder een gemengd beeld zien, hoewel veel automerken wat verkopen betreft wel zo ongeveer rond het gemiddelde schommelen. Dat gemiddelde was een daling van 21,9 procent in september en van bijna een kwart over dit jaar tot en met die maand. Twee merken vormen al enige tijd een positieve uitzondering: Porsche dat dit jaar met 1.555 exemplaren 60 procent meer auto’s heeft verkocht en Kia dat dankzij het succesnummer Niro een meer bescheiden toename van 8,6 procent hoger scoort. Overigens wordt dat niet weerspiegeld bij zustermerk Hyundai want dat leverde 28 procent in.

Fiat

Een opmerkelijke prestatie is er verder van Fiat dat dankzij het succes van de ‘gewone’ 500 in september bijna twee keer zoveel auto’s verkocht en de schade over 2020 tot nu toe beperkt weet te houden tot een daling van vier procent. Iets betere cijfers zijn er ook bij BMW en Skoda die het met een min van 13 en 14 procent eveneens beter doen dan de markt als geheel. Onder de kleinere merken, wat marktaandeel betreft dan, draait Land Rover redelijk met een daling van nog geen zeven procent .

Min 20 tot min 30 procent

Voor de rest zitten de meeste merken tussen de min 20 tot 30 procent. Dat gaat dan om Citroen, stalgenoot Peugeot, Renault, Dacia, Seat, Toyota, Volvo, Ford, Volkswagen en Audi. Dat laatste merk scoorde over september wel een opmerkelijke plus van 42 procent met 921 verkochte auto’s terwijl bij Toyota de Corolla er over heel dit jaar redelijk goed uitspringt. Uitschieters zijn er ook, maar dan aan de negatieve kant, voor Alfa Romeo met dit jaar 64 procent lagere verkopen en Jaguar dat 53 procent minder kon afzetten. Over de maand september kwam het merk met vijf auto’s 94 procent lager uit dan in dezelfde maand vorig jaar. En ja, ook Opel, al tijden één van de slechtst presterende merken, zit weer in de hoek waar de klappen vallen met over negen maanden gezien een daling van 46 procent en in september een halvering van de verkopen vergeleken met vorig jaar.