TomTom leed nog wel een nettoverlies van 67 miljoen euro, iets slechter dan de 62 miljoen verlies in het voorafgaande kwartaal. Dat is echter grotendeels te wijten aan afschrijvingen. De omzet ging vergeleken met het dramatisch verlopen tweede kwartaal wel met 20 procent omhoog naar 147,9 miljoen euro. Over de eerste negen maanden van dit jaar gezien ziet de situatie er uiteindelijk nog minder rooskleurig uit. Dan komt een verlies uit de bus van 191,7 miljoen, terwijl een jaar eerder 701,8 miljoen winst werd gedraaid.

Aantal grote deals

TomTom is positief gestemd omdat het de laatste tijd weer een aantal grote deals heeft kunnen sluiten voor automotive, dat is de divisie die zich bezighoudt met navigatiekaarten en dergelijke en die tegenwoordig verreweg het grootste deel van de omzet levert. Eerder deze week werd al gemeld dat de bestaande samenwerking met Uber fors wordt uitgebreid. TomTom gaat kaarten, verkeersdata en Maps API’s leveren voor het hele wereldwijde platform van de ritdelen-dienst. Andersom komen er van Uber ook gegevens over de actuele verkeers- en wegensituatie waarmee TomTom haar data dan weer actueel kan houden.

‘’Daar profiteren klanten, automobilisten en bestellers van,’’ stelt TomTom. Verder heeft het Nederlandse bedrijf een overeenkomst gesloten met Maserati voor de navigatie in haar auto’s. TomTom zegt over de hele linie ook te profiteren van een verhoging van de autoproductie in de wereld.