In eerdere gesprekken met CEO Carlos Tavares zagen we al dat stevige maatregelen niet worden geschuwd om de efficiëntie op te schroeven, lean te opereren en synergie naar geheel nieuwe niveaus te tillen. Het ‘oude’ PSA werd daarmee in verbluffend tempo van een dreigende ondergang gered en is inmiddels aardig winstgevend. Met eenzelfde aanpak zit de nieuwe dochter Opel inmiddels weer in de zwarte cijfers en wordt de aanval geopend op nieuwe concepten in de mobiliteit. Van de AMI tot private lease, delen en mobiliteit als service.

Hoe vertaal je dat naar de Nederlandse situatie en in het verlengde daarvan: hoe hou je de merken onderling uit elkaars vaarwater? “Het grote doel van PSA is ook op lokaal niveau om mobiliteit aan te bieden op een veilige, groene en vooral ook betaalbare manier. Door hard werk zijn de financiële resultaten flink verbeterd en de Group-strategie wordt in alle landen ter wereld doorgevoerd. Er is doelgericht geïnvesteerd in R&D en het ontwikkelen van een scherpe modelstrategie. We gingen van 25 modellen zes jaar geleden naar 17 nu. Dat scheelt op veel vlakken in de kosten, met name bijvoorbeeld de marketing. De platformstrategie verlaagt de productiekosten, maar ook de distributiekosten. Kennelijk speelt dat in op de verwachtingen van de consument, want ook in Nederland verkopen we veel van onze auto’s met hoge specificaties. Daarbij bouwen we voor de merken aan een duidelijk herkenbare merkpositionering, waarbij identiteit, stijl en dergelijke meespelen.”

Individueel

Als je heel nuchter kijkt hebben we het bij de merken in grote lijnen over dezelfde techniek. Is dat geen probleem? “Dan spreek je alleen over de niet zichtbare techniek onder de auto, in andere opzichten hebben ze een eigen stijl. De consument zal goed zien dat de merken heel verschillend worden gepositioneerd.”

Een heel ander vraag. U bent gestart rond de tijd dat Opel erbij kwam in Amsterdam. Toen werd uitgebreid naar een tweede gebouw, maar inmiddels is dat er weer een. Covid-19 zal daar een rol bij spelen, maar het lijkt er nu op dat de situatie zo zal blijven? “In het algemeen roept Covid onder andere de vraag op om slimmer met bronnen om te gaan. En je mensen plezierig te laten werken. PSA speelt daarop in met project ‘new era of agility’. Dat biedt onze mensen ook in de toekomst de mogelijkheid om op afstand te werken en een deel van de tijd wel bij elkaar te komen. Ongeveer een derde van de tijd op kantoor en twee derde op afstand. Wat dat betreft zijn we pionier denk ik, niet alleen in Nederland maar mondiaal. Zodoende konden we in Amsterdam alle teams doelgericht in één gebouw groeperen. Het werkt goed en uit gesprekken blijkt dat de werknemers dat inmiddels al een heel logische aanpak vinden, zonder onnodig reizen. Op kantoor zal de tijd specifiek gebruik worden voor overleg en om met elkaar over ideeën te praten. Achter de computer zitten kan thuis ook. Voegt dus weinig toe. We gaan naar een nieuwe manier van werken, met meer interactie. Permanent.”

Meer onder PSA-hoed

Eerlijk gezegd zijn we het beeld een beetje kwijt wie nu precies welke afdeling leidt. Veel posities zijn nieuw ingevuld en onder de streep zijn er niet heel veel merk-specifieke stoelen overgebleven. Is dat beeld juist? “We passen ons constant aan de nieuwe realiteit aan. Met de juiste mensen op de juiste plaats en het is cruciaal dat die zich daar dan happy voelen. Dedicated afdelingen vind je waar dat zinvol is. Denk aan sales, marketing en PR & sponsoring. Dat werkt merk specifiek op lokaal niveau. Ander afdelingen werken overkoepelend, zoals finance, HR, kwaliteitsontwikkeling, digital support-afdelingen, logistiek en dergelijke. Vanuit het hoofdkwartier worden we ondersteund bij sales en marketing. Maar bijvoorbeeld ook de online sales.”

Niet geschoten is altijd mis: kunt u wat zeggen over Stellantis, zeker omdat het in ons land is gevestigd. Zouden die FCA-merken op een vergelijkbare manier mee kunnen gaan draaien? Aigline James glimlacht en houdt de informatieboot als verwacht af: “Het is nu nog te vroeg om daar wat over te zeggen. Het gaat hier over een fusieproject en we moeten wachten tot het echt rond is.”

Dealers

Er is recent ook veel te doen over het dealerplan, met veel minder contractpartners en een situatie met alle merken min of meer onder een dak. Daarnaast ging de onderdelenvoorziening naar Distrigo. Dat zullen recent vooral de Opel-bedrijven gemerkt hebben. Een boel onrust in dealerland dus? “Aan het dealerplan wordt nog gewerkt en het is te vroeg om daar nu op in te gaan. Daar spreken we elkaar tegen die tijd zeker nog over. In het algemeen kan ik wél zeggen dat we als autofabrikant zeker de noodzaak zien van een dealernetwerk.”

Maar niet te groot? “Nee, nee, het is zeker zo dat de klant – de meesten op dit moment – een auto willen zien en testen voor ze hem kopen. Dealerbezoek is essentieel en dat geldt natuurlijk ook voor de rol van het bedrijf bij de aftersales. Dealers blijven bestaan, maar ze zullen wel een evolutie mee moeten maken. De beste willen zijn in klanttevredenheid, duurzaam werken en een solide businessmodel hebben. De automobielindustrie staat voor enorme uitdagingen, met name door CO2-wetgeving. Toch blijft het PSA-credo om betaalbare mobiliteit aan te bieden. Daarbij draait het om productiekosten. Die wordt door de milieuwetgeving onder druk gezet en dat betekent onder andere dat we de distributiekosten moet terugdringen. In het verlengde daarvan moet de dealer ook aan zijn efficiency en prestaties werken. Zodat ze hun break even punt omlaag brengen.”

Free2Move

Het valt in Amsterdam op dat er naast de bekende merkunits sinds enige tijd ook een unit van Free2Move staat. Tot nu toe vooral in Frankrijk gezien. Welke rol speelt die? “Free2Move is voor de groep heel belangrijk. Naast producent wordt PSA ook steeds meer een provider van mobiliteit, in allerlei vormen. Zo hebben we een krachtig online aanbod voor onder andere private lease. We denken dat private lease goed inspeelt op de vraag van de consument. We zijn trots dat naast de showrooms ook alle vier de merken hun private lease platform hebben. Geheel online geregeld, van de bestelling tot het afleveren aan huis. De komende tijd breiden we het aanbod overigens uit, maar ook daarover later meer.”

Over mobiliteitsconcepten gesproken: welke rol speelt de AMI daarbij? Het valt op dat PSA na aanvankelijke scepsis in ons land voor het idee lijkt op te warmen. Past helemaal in Free2Move toch? “We kijken er serieus naar. Laat ik het zo zeggen: het is een product dat voor de groep een belangrijk tool in de ontwikkelingen kan zijn. Zeer interessant en een mogelijkheid om nieuwe klanten aan ons te binden. Het beantwoordt aan een specifieke vraag en kan daarbij heel aantrekkelijk geprijsd worden. AMI onderstreept de rol van Citroën als een merk met durf.”

Rode draad is volgens James het optimaliseren en creëren van synergie. Daarnaast moet je vragen durven stellen over de manier waarop werd gewerkt. “Na Covid-19 zal de situatie zich niet normaliseren. De wereld is veranderd en terug naar de wereld van toen? Dat zal niet gebeuren. We hadden al een filosofie van snelle respons op veranderende omstandigheden – al was die voorheen ingegeven door overheden. Flexibiliteit is de sleutel, ook richting dealers. ‘Hoe zet je de uitdagingen om in kansen?’ dat is de mindset. We werden gedwongen om heel veel veranderingen tegelijk door te voeren. Er is nu een nieuwe werkelijkheid.”