In 2019 verkochten autobedrijven 2,4% meer occasions. Tijdens de coronacrisis in het voorjaar van 2020 daalden de verkopen sterk. Vanaf medio mei sloeg dit om naar een sterke groei. De grootste stijging zit bij jonge occasions, vooral auto’s van 1 en 2 jaar oud. Daarbij worden SUV’s steeds populairder. Vooral de verkopen van compacte SUV’s groeien sterk. Dit gaat ten koste van MPV’s en grotere auto’s uit de D- en E-segmenten. Verkopen in de belangrijke A-, B- en C-segmenten blijven in stand. Deze zijn nog altijd verantwoordelijk voor 60% van alle occasionverkopen. Een opvallende trend in 2020 is de toenemende populariteit van cabrio’s.

Diesel daalt

De verkopen van gebruikte diesels zijn gedaald, zowel in 2019 als in 2020. Het aandeel van diesels nam af van 14% in 2019 naar 11,7% dit jaar. Verkopen van benzineauto’s stegen sterker dan de totale occasionmarkt. Verkopen van EV’s verdrievoudigden in 2019 en verdubbelden in 2020. Ook plug-in hybrides groeien sterk. Toch vormen beiden nog altijd maar een gering deel van de occasionmarkt. Op merkniveau wordt Volkswagen steeds dominanter. Merken van VAG- en BMW- concerns doen het erg goed, en hun gezamenlijk aandeel steeg tot meer dan een kwart van de occasionmarkt.

Kortere statijden jonge occasions

Afgelopen maanden was er veel vraag naar jonge occasions en dat is terug te zien in de statijd. Vooral in de groep 3 tot 6 jaar oude auto’s daalden statijden in 2020 sterk. Oudere auto’s, tussen de 12 en 20 jaar, staan wel langer dan vorig jaar. Opvallend is verder dat statijden toenamen in de populaire segmenten. Dit komt doordat autobedrijven zich steeds meer op dergelijke courante auto’s zijn gaan focussen, waardoor er veel van deze auto’s in voorraad zijn.

Kortste statijd

Tesla is het merk met gemiddeld de kortste statijd. Van de grote merken worden Volkswagen en Toyota het snelst verkocht. Merken die relatief lang staan zijn Mercedes-Benz, Opel en Lexus. Ook op modelniveau is de populariteit van EV’s terug te zien. De snelste verkopende auto in 2019 was de Kia e-Niro, in 2020 werd deze ingehaald voor de Tesla Model 3. De top 10 bestaat verder uit andere EV’s, en SUV’s. Daarbij valt op dat ook sommige grote, dure SUV’s heel snel verkocht worden. Van de veel verkochte occasions stond de VW up! dit jaar het kortst, gevolgd door het trio Aygo-107-C1.

BPM-regelgeving

Nadat de import van occasions jaren achter elkaar sterk groeide, daalde deze in 2019 met 4,6%. Daarin speelde onduidelijkheid over BPM-regelgeving mee en dat het binnenlands aanbod beter aan ging sluiten op de vraag. Tijdens de coronacrisis in het voorjaar van 2020 halveerde de import, maar vanaf eind mei begon een inhaalslag. Aangejaagd door de stijgende vraag naar occasions in ons land groeide de import verder. Over de eerste 3 kwartalen van 2020 kwam de totale import alweer vrijwel even hoog uit als in dezelfde periode vorig jaar.

In 2019 is de export van occasions sterk gegroeid, tot boven de 300.000 personenauto’s. Dit werd gevoed door grote voorraden en grote hoeveelheden auto’s van hetzelfde type die terugkwamen uit de lease. 2020 begon ook goed, maar toen
in het voorjaar grenzen dichtgingen en de handel terugliep, volgde een ongekende exportdaling.

Import steeds belangrijker

Wanneer de aantallen geïmporteerde occasions naast geëxporteerde occasions worden gezet, blijkt dat deze aantallen van 2012 tot 2018 steeds verder naar elkaar toe groeiden. Import werd steeds belangrijker. In 2019 werd het verschil tussen beide wel groter, maar in 2020 keerde dat weer om. Doordat grenzen dichtgingen daalden zowel import als export, echter door aantrekkende occasionverkopen kreeg de import daarna snel een nieuwe impuls. Over de eerste drie kwartalen van 2020 kwam de import uit op 81% van de export-aantallen. Per saldo verdwijnen er door internationale occasionhandel dus nog altijd wel meer auto’s uit ons wagenpark.

Heeft u zich ingeschreven voor het AM Driving Business Remarketing Event 2020? Dan ontvangt u de e-versie van het Nationaal Occasion Onderzoek 2020 gratis in uw e-mail.