De regeling is deze week goedgekeurd door de Algemene Ledenvergadering. “Dat betekent onder meer dat klanten bijvoorbeeld hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van een kwalitatief goed herstel’’, aldus het VvV.

Minder tijd

Algemeen directeur Richard Weurding: “Wij zijn blij dat deze belangrijke stap naar de implementatie van Directe Schadeafhandeling is genomen. Deze nieuwe manier van werken is erop gericht om de consument nog beter en sneller van dienst te zijn.” Het indienen van een claim kost de consument straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is. Ook hoeft de consument niet zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij. Verzekeraars kunnen daarmee ook WA-verzekerden laten profiteren van dienstverlening die er nu alleen voor eigen all risk verzekerden is.

Vertrouwd

Het Verbond van Verzekeraars geeft de volgende uitleg. Bij schade meldt de consument zich nu al praktisch altijd bij zijn eigen, vertrouwde, verzekeraar. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inboedelpolis maar zeker ook voor de all risk-dekking van de autoverzekering. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten ook WA-schades liever met de eigen verzekeraar afhandelen. De ANWB ondersteunt het initiatief, de nieuwe afhandeling sluit volgens hen goed aan bij de verwachting van de consument om bij de eigen verzekeraar de schade te melden. De verzekeraar waar de consument bewust voor heeft gekozen, helpt de betrokken automobilist bij de schadeafwikkeling. Extra waarde wordt volgens de ANWB ook gecreëerd door het feit dat voor consumenten de optie blijft bestaan om zelf de tegenpartij aansprakelijk te stellen.