Onder invloed van de vele coronamaatregelen tijdens de eerste ‘golf’ noteerde de sector in het tweede kwartaal van dit jaar een omzetdaling van 23,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. In het derde kwartaal was er juist sprake van 7,4 procent méér omzet; de internationale autoproductie kwam weer op gang en de intelligente lockdown was verleden tijd. Cumulatief viel de omzet over de eerste drie kwartalen 8,8 procent lager uit dan een jaar eerder.

Oplopende voorraden

De NOW-regeling heeft autodealers met een gemiddelde van ruim 51.000 euro aan bijzondere baten boekhoudkundig overeind gehouden. Over terugbetaling kunnen afspraken worden gemaakt, maar er hangt momenteel een ander groot zwaard van Damocles boven de autodealers en dat zijn de oplopende voorraden. De omloopsnelheid van de voorraad nieuwe auto’s daalde van 6,7 in het derde kwartaal van 2019 naar 5,6 in het derde kwartaal van 2020, terwijl parallel daaraan het aantal stadagen toenam van 55 naar 66. Vanwege de voorraadeffecten door de lockdown ligt het voor de hand dat importeur en dealers met elkaar tot gunstigere afspraken over de voorraadfinanciering komen.

Aftersales

Ook de aftersales staat onder grote druk, getuige de lagere absorptieratio van 69,7 procent. In het derde kwartaal van 2019 was deze dekkingsgraad nog 73,7 procent. Deze ratio bepaalt in welke mate de omzet uit aftersales de algemene kosten van het bedrijf kan dekken en die kosten lagen tot en met het derde kwartaal ook nog eens gemiddeld zo’n 36.000 euro lager. De omzet uit onderdelen nam met ruim een tiende af en de werkplaatsomzet daalde bijna 7 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per voltijdsmonteur komt voor heel 2020 op 1.172 en dat is het laagste niveau sinds de start van de Bovag Branche Barometer in 1995. Bovendien daalde de gemiddelde bezettingsgraad in de werkplaatsen in de eerste drie kwartalen van dit jaar met ruim 4 procentpunt ten opzichte van een jaar geleden, tot 84,5 procent.

Elkaar helpen

Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers, maakt zich grote zorgen: “Deze situatie is zó ver verwijderd van een normale gang van zaken dat er niet meer te anticiperen valt met een beetje meer hier en minder daar. Alle essentiële pijlers in het dealerbedrijf worden keihard geraakt. Wij moeten elkaar helpen. Gezien de oplopende voorraden en dalende omloopsnelheid is het sowieso ongepast om nu nog trailers vol nieuwe auto’s bij dealers af te leveren en te factureren.”

Overheidssteun

De Kroon oppert ook een flexibelere houding met betrekking tot de overheidssteun: “Het criterium voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) van de overheid zou 20 in plaats van 30 procent moeten bedragen, want in ons geval gaat dit wel over héle grote bedragen, ook al tikken we net niet die grens van 30 procent aan. Hanteer daarbij ook de keuzevrijheid voor de periode van omzetvergelijking, zoals nu ook kan bij NOW3; dat doet veel meer recht aan de situatie waarin ondernemers zich nu bevinden en het zou velen helpen om door deze periode heen te komen.“