Doordat auto’s langer meegaan is er bij particuliere autorijders nog geen sterke prikkel om meer vervuilende oudere voertuigen te vervangen. Het wagenpark groeit nog steeds en veroudert in rap tempo (de gemiddelde leertijd is inmiddels 11 jaar). Hierbij remt het aantal kilometers van auto’s die langer doorrijden de verlaging van de uitstoot door elektrische kilometers flink af, concludeert de ING. Zo bestond begin 2020 bijvoorbeeld nog altijd 14 procent van het Nederlandse wagenpark uit diesels, waarvan een kleine 4 procent (meer dan 300.000 auto’s) van voor bouwjaar 2010 is. In 2021 blijft de tweedehandsvraag naar verwachting groot, terwijl de toestroom van jong gebruikte zakelijke leaseauto’s naar de occasionmarkt de komende jaren onder druk zal komen.
Nieuwverkopen
Wat betreft de nieuwverkopen is de ING voorzichtig optimistisch. Na de laagste afzet in 50 jaar neemt de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland in 2021 weer toe. ‘Hoewel de branche het jaar met onlineverkoop begint, zorgt uitzicht op vaccinatie voor perspectief. De verwachting is dat het aantal registraties uiteindelijk met 10 procent herstelt tot 390.000. Meer thuiswerken drukt weliswaar de zakelijke afzet, maar uitgestelde vraag naar onder meer elektrische auto’s geeft steun. Een groter aanbod betaalbare elektrische auto’s maken elektrisch rijden voor een steeds grotere groep (zakelijke) rijders interessant. Wel drukt de verwachte hogere werkloosheid dit jaar de nieuwvraag,’ aldus de ING.
Fors lager
Die verwachte 390.000 auto’s is nog altijd fors lager dan de gemiddeld 435.000 in de afgelopen 10 jaar. Sectoreconoom Rico Luman: “Verwachte hogere werkloosheid in 2021 is ongunstig voor de autoverkoop. Ook het rijden van minder kilometers door thuiswerken drukt de afzet van nieuwe zakelijke leaseauto’s, maar er is ook uitgestelde vraag en betaalbaarder elektrisch rijden kan ook in 2021 de afzet van nieuwe auto’s stimuleren”.