De daling valt mede te verklaren door de sluiting van showrooms als gevolg van de lockdown die sinds medio december van kracht is, signaleren Bovag, RAI Vereniging en RDC. Het is sindsdien niet meer mogelijk om particuliere klanten in het autobedrijf te ontvangen, terwijl proefritten en afleveringen van reeds bestelde auto’s op een openbaar parkeerterrein moeten plaatsvinden. Bovag en RAI Vereniging rekenen erop dat het besluit van het kabinet om het afhalen van producten voor alle retail binnenkort toe te staan, er ook toe leidt dat autobedrijven hun klanten op afspraak ook weer mogen ontvangen voor verkoop en afleveringen.

Topmaand

In het verleden was januari altijd een topmaand qua registraties en werden er doorgaans 60.000 à 70.000 personenauto’s geregistreerd (rond de eeuwwisseling zelfs 90.000), omdat veel kopers deze vanwege het vermeende effect op de restwaarde in het nieuwe jaar op kenteken wilden zetten. De voorafgaande maand december vertoonde dan ook steevast zeer lage registratie-aantallen. Sinds 2013 ebt dat effect weg, aangezien de fiscale bijtellingsregels voor zakelijke rijders vrijwel jaarlijks per 1 januari worden aangepast. Zo resulteerde afgelopen december met 42.829 registraties in een absolute piek. Door grote aantallen elektrische auto’s nog in 2020 te registreren, kunnen de (toekomstige) zakelijke berijders nog tot uiterlijk eind 2025 profiteren van een lagere bijtelling dan wanneer de auto in januari 2021 op kenteken zou zijn gezet. Die piek in december heeft daarmee automatisch een negatief effect op de registraties in januari.

De meest geregistreerde merken in januari 2021 waren:
1.    Volkswagen met 3.642 exemplaren en 10,3 procent marktaandeel
2.    BMW (3.203 en 9,1 procent)
3.    Skoda (2.514 en 7,1 procent)
4.    KIA (2.433 en 6,9 procent)
5.    Peugeot (2.280 en 6,5 procent)

De meest geregistreerde modellen in januari 2021 waren:
1.    Volvo XC40 met 1.036 exemplaren en 2,9 procent marktaandeel
2.    KIA Picanto (1.000 en 2,8 procent)
3.    Skoda Octavia (929 en 2,6 procent)
4.    Volkswagen Polo (865 en 2,5 procent)
5.    Ford Focus (842 en 2,4 procent)

Lees ook:
Europese autoverkopen in 2020 bijna kwart lager
Volvo heeft beste halfjaar ooit