Bovag: afhaal geen oplossing voor autobedrijven

De afhaalmogelijkheden die de overheid mogelijk wil maken voor niet-essentiële winkels, hebben voor autobedrijven weinig nut denkt de Bovag. Volgens de brancheorganisatie komt nu ‘veel kunst- en vliegwerk’ bij de verkoop kijken en is het afhalen van producten alleen geen goede oplossing.

De Bovag wil dat het kabinet toestaat dat zowel proefritten als de verkoop van auto’s op afspraak en op het terrein van de verkoper kan plaatsvinden, laat een woordvoerder weten. “Een auto kopen is een grotere investering dan een kledingstuk. Online bestellen en afhalen doe je niet met een auto.” Er moet volgens hem ook een contract worden opgesteld en onderhandeld worden. “Dat is lastig om dat allemaal digitaal of telefonisch te laten plaatsvinden. Je wil wel in die auto gezeten hebben. We willen dat consumenten kunnen bellen en naar een showroom kunnen op afspraak.”

Logistieke uitdagingen

Autobedrijven mogen nu alleen open zijn voor reparaties en onderhoud. Tankstations en wasstraten zijn open, showrooms zijn gesloten. Daarnaast kunnen auto’s niet afgehaald worden, maar mogen ze wel thuis afgeleverd worden. Proefritten mogen aan huis of vanaf een openbare plek. En dit alleen met maximaal twee personen en conform de afstands- en hygiënemaatregelen. “Dat zorgt voor grote logistieke uitdagingen. Autoverkopers kunnen nu niet zomaar een alternatief laten zien aan de klant en het kost heel veel tijd.”

Bovag: afhaal geen oplossing voor autobedrijven - Automobielmanagement.nl

Bovag: afhaal geen oplossing voor autobedrijven

De afhaalmogelijkheden die de overheid mogelijk wil maken voor niet-essentiële winkels, hebben voor autobedrijven weinig nut denkt de Bovag. Volgens de brancheorganisatie komt nu ‘veel kunst- en vliegwerk’ bij de verkoop kijken en is het afhalen van producten alleen geen goede oplossing.

De Bovag wil dat het kabinet toestaat dat zowel proefritten als de verkoop van auto’s op afspraak en op het terrein van de verkoper kan plaatsvinden, laat een woordvoerder weten. “Een auto kopen is een grotere investering dan een kledingstuk. Online bestellen en afhalen doe je niet met een auto.” Er moet volgens hem ook een contract worden opgesteld en onderhandeld worden. “Dat is lastig om dat allemaal digitaal of telefonisch te laten plaatsvinden. Je wil wel in die auto gezeten hebben. We willen dat consumenten kunnen bellen en naar een showroom kunnen op afspraak.”

Logistieke uitdagingen

Autobedrijven mogen nu alleen open zijn voor reparaties en onderhoud. Tankstations en wasstraten zijn open, showrooms zijn gesloten. Daarnaast kunnen auto’s niet afgehaald worden, maar mogen ze wel thuis afgeleverd worden. Proefritten mogen aan huis of vanaf een openbare plek. En dit alleen met maximaal twee personen en conform de afstands- en hygiënemaatregelen. “Dat zorgt voor grote logistieke uitdagingen. Autoverkopers kunnen nu niet zomaar een alternatief laten zien aan de klant en het kost heel veel tijd.”