VDL Nedcar blijft in gesprek met meerdere potentiële opdrachtgevers om het wegvallen van BMW in 2024 op te vangen. “Er bestaat mondiaal belangstelling voor de kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en competitiviteit van onze hypermoderne, geautomatiseerde fabriek met vakbekwame medewerkers,’’ meldt moederbedrijf VDL Groep in het jaarverslag.

Bussen

De omzet van de divisie Bussen van VDL Groep is met 49 procent gedaald, van 658 miljoen euro naar 339 miljoen euro. Deze divisie is verliesgevend. “De coronacrisis houdt de divisie Bussen, en met name de touringcar-activiteiten, vanaf het begin van de pandemie flink in de greep.” Het bedrijf schrijft ook: “Overheden moeten zorgen voor een structureel dekkend OV-netwerk en blijven middels de inzet van nieuwe zero emissie-voertuigen inzetten op verduurzaming van de vloot. VDL is als voorloper op het gebied van elektrische mobiliteit goed gepositioneerd.’’

Omzet

De omzet en het resultaat van VDL Groep als geheel zijn gedurende het coronajaar 2020 stevig gedaald. De gecombineerde omzet is uitgekomen op 4,686 miljard euro, een daling van 19 procent ten opzichte van 2019 (5,780 miljard euro). Het nettoresultaat is met 38 procent gedaald, van 156 miljoen euro naar 97 miljoen euro. Het aantal medewerkers is met 270 flexibele krachten (1,8 procent) afgenomen naar 15.464 eind 2020. Alle vaste medewerkers konden echter in dienst blijven, mede dankzij een bijdrage van 103 miljoen euro uit de NOW-steunregelingen van de overheid. Met deze NOW-gelden, die zijn aangevuld door VDL, zijn salarissen van medewerkers doorbetaald die tijdelijk geen of onvoldoende werk konden verrichten.

Lees ook:
Chinese interesse voor autoproductie bij VDL Nedcar