Dat blijkt uit de maandelijkse cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC. “Langzaamaan kruipt de autoverkoop uit het diepe dal dat de coronacrisis veroorzaakte. Nu de showrooms van autobedrijven weer volledig geopend zijn, het economisch vertrouwen toeneemt en de productie bij fabrikanten en bijbehorende logistiek ten opzichte van afgelopen jaar is vlot getrokken, nemen de afleveringen aan eindklanten ook weer gestaag toe. Het wereldwijde chiptekort in de auto-industrie kan het marktherstel overigens nog danig in de weg zitten, aangezien die problematiek nu al bij enkele merken tot leveringsproblemen leidt,’’ melden de organisaties. Bovag en RAI Vereniging gaan tot nu toe echter nog steeds uit van 400.000 registraties over heel 2021 terwijl dat er vorig jaar 356.000 waren.

Kia op 1

De merkenlijst wordt opnieuw aangevoerd door Kia met 2.262 registraties. Skoda, dat tot nu toe vrijwel nooit de top vijf haalde, stond afgelopen maand verrassend tweede met 2.176 auto’s. Dat is bijna vier keer zo veel als de 561 Skoda’s die in dezelfde periode in 2020 werden geregistreerd. Volkswagen komt op 3 met 2.155 stuks gevolgd door Toyota met 1.860 auto’s en Peugeot met 1.632 auto’s. Verder zet de Volvo XC40 de zegetocht voort door met 940 exemplaren opnieuw als meest verkochte model te eindigen. De Skoda Enyaq IV volgt met 847 stuks, daarna de Toyota Yaris met 706 auto’s en de twee Kia’s Niro en Picanto waarvan er respectievelijk 702 en 654 op kenteken werden gezet.

Minder auto’s

Verder valt op dat Honda en Nissan tot de weinige automerken behoren die aanzienlijk minder auto’s in Nederland afzetten. De verkoop van Nissan daalde over vijf maanden gezien van 3.634 naar 2.553 terwijl het kleinere Honda van 466 naar 358 exemplaren terugliep. Ook Tesla laat het afweten met tot nu toe dit jaar 494 geregistreerde auto’s vergeleken met 2.098 een jaar geleden. Nieuwkomer Link & Co registreerde in mei 91 nieuwe auto’s.

Lees ook:
Verkoop nieuwe auto’s in Europa stijgt met 218 procent