“Verzekeraars moeten vooraf rekening houden met risico’s die zich over een heel kalenderjaar kunnen voordoen. En natuurlijk kan de schadelast in het eerste kwartaal meevallen, maar we hoeven maar naar de watersnood in Limburg te kijken om te zien dat het tweede kwartaal een heel ander schadebeeld zal laten zien,’’ aldus het VvV.

Kloof

De Consumentenbond heeft in een nieuwsbericht gesteld dat de kloof tussen de autopremie en de schadelast steeds groter wordt. De organisatie baseert dat op cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) over het eerste kwartaal van 2021. Volgens de Consumentenbond bedraagt de (gemiddelde) premiestijging in dit kwartaal negen procent, terwijl de gemiddelde schadelasten zeventien procent lager zijn. De bond benoemt ook ‘het grote verschil tussen premie-inkomsten en schadelast in euro’s’, oplopend tot 1,8 miljard in 2020. “Dat is echter geen winst zoals de Consumentenbond lijkt te suggereren, maar wordt voor een belangrijk deel gebruikt voor kosten van de verzekeraar,’’ aldus het VvV in een reactie.

Te laag

De Consumentenbond maakt ook een vergelijking tussen de premies en schadelasten vanaf 2017 tot en met 2020. “In die berekeningen is de Consumentenbond echter vergeten om mee te wegen dat de premies van de autoverzekeringen in ons land jarenlang veel te laag zijn geweest, De Nederlandsche Bank concludeerde dit in 2016 al, de bond schreef daarover op de eigen website. Verzekeraars hebben tot vorig jaar rode cijfers geschreven, omdat de premies – vanwege de moordende concurrentie in de markt van autoverzekeringen – veel te laag waren.’’

Lees ook:
Innovam: ‘Mensen blijven uitdagen en zorgen dat ze nieuwsgierig blijven’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding