De winst is voor een flink deel te danken aan hoge opbrengsten voor gebruikte auto’s na het aflopen van het leasecontract. De per 1 juli verzelfstandigde dochter Carnext verkocht in drie maanden tijd ook 75.100 auto’s, dat is 30 procent meer dan een jaar eerder.

Wagenpark groeide

De totale vloot van LeasePlan nam met 1,6 procent toe naar 1,87 miljoen voertuigen. Het opdrachtenboek stond eind juni op een recordhoogte, vooral doordat de aflevering van nieuwe voertuigen is vertraagd vanwege het wereldwijde chiptekort. Het bedrijf was met 222 miljoen euro wel 12,5 procent meer kwijt aan operationele kosten vanwege aanhoudende investeringen in de digitale platforms maar ook doordat die kosten vanwege de coronabeperkingen in dezelfde periode vorig jaar juist op een laag niveau lagen.

CEO Tex Gunning: ‘’We hebben opnieuw recordresultaten kunnen leveren door de buitengewoon goede prijzen voor gebruikte auto’s en sterke prestaties van onze kern-leasebusiness. Overeenkomstig onze strategische aannames zien we een versnelling van de vraag naar Car-as-a-Service en naar schone, private mobiliteit op al onze markten.”