Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Alpina’s gaan gruwelijk hard. Tijdens het persevenement dat Dusseldorp organiseerde stonden er verschillende modellen ter beschikking voor de aanwezige journalisten. De uitgestippelde route in de regio Apeldoorn bood voldoende kans om in situaties waar dat verantwoord was heel even de acceleratie te ervaren van, bijvoorbeeld, een Alpina B3. Een auto gebaseerd op de 3-serie van BMW, maar dan met 462 pk en maar liefst 700 Nm koppel. Want daar draait het om bij Alpina: heel veel koppel over het hele toerenbereik. “Een curve zoals het profiel van de Tafelberg,” zo maakte Arie Ruitenbeek de vergelijking. Zelfs de enorme SUV XB7 gaat er als de brandweer vandoor dankzij de sterkste krachtbron in de Alpina-range: een 4,4 liter biturbo V8 met 621 pk en 800 Nm trekkracht.

Objectief

Het is lastig om met dit soort auto’s objectief te blijven, je moet wel onder de indruk zijn van al dat vermogen onder je rechtervoet en vooral de manier waarop dit zonder veel opsmuk via de aangedreven wielen op de weg wordt gebracht. Dat merken ze ook bij Dusseldorp, waar klanten die eenmaal zijn overgegaan op de aanschaf van een Alpina er ook in willen blijven rijden. In grote aantallen zoekt de BMW-dealer het echter niet, blijkt uit de woorden van Ruitenbeek. “Alpina maakt ongeveer 2000 auto’s per jaar. Als we daarvan één procent voor onze rekening nemen dan heb je het over zo’n twintig auto’s per jaar in Nederland. Iets minder dan twee per maand dus. Inclusief inruil zouden dat er veertig per jaar kunnen worden.”

Nichemarkt

Dusseldorp is exclusief partner van BMW Group, en verkoopt geen andere merken dan die van BMW. Het Apeldoornse bedrijf wil daarbij wel álle BMW-merken verkopen (met uitzondering van Rolls-Royce). Mini hoort daar al langer bij. Sinds twee jaar is de vestiging in Alkmaar dealer van BMW Motorrad, en om het aanbod compleet te maken is in april van dit jaar daar Alpina aan toegevoegd. De auto’s worden verkocht in de vestigingen in Apeldoorn en Den Haag. Maar: is er een markt voor? Ruitenbeek: “Het is een nichemarkt, we merken dat er klanten zijn die juist de specifieke karaktereigenschappen zeer waarderen en daarom een Alpina aanschaffen.” Wat is dan het verschil met de M-modellen van BMW? “Een Alpina is meer ontworpen als comfortabele reiswagen met topprestaties. De auto’s zijn ook wat meer ingetogen dan de M-modellen, waar de nadruk meer ligt op sportiviteit. Een Alpina is meer een wolf in schaapskleren.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Hoe verhoudt Alpina zich eigenlijk tot de zakelijke markt, waar in het door belastingvoordelen gedreven Nederland vooral vraag is naar elektrisch en hybride? Komt er een aantrekkelijk lease-aanbod? “We gaan zeker ook lease aanbieden, vooral vanwege de goede restwaarde van Alpina’s.” Ruitenbeek legt uit dat Alpina’s exclusief zijn, in kleine oplagen gebouwd worden en voor liefhebbers een waardevol product zijn. “Een Alpina van een paar jaar oud willen we dan ook graag terug hebben zodra deze uit de lease komt. De afschrijving is gunstig en dus ook het leasetarief.”

Toekomst

Maar toch, ondanks alle verleiding van Alpina is de realiteit dat de nieuwverkoop in Nederland draait om elektrisch en hybride. Ook een merk als Alpina zal hier vroeg of laat in mee moeten gaan. Want: wie niet vergroent, wacht hooguit een bestaan in de marge. Hoe ziet wat dat betreft de toekomst van het merk eruit? “Alpina maakt gebruik van de auto’s van BMW, waar de transitie naar elektrisch rijden al is ingezet. Er wordt nu onderzocht welke van die producten in de toekomst ook door Alpina gevoerd kunnen worden.” Ruitenbeek ziet die toekomst zonnig in. “De karakteristiek van een elektrische motor past juist heel goed bij Alpina, met vanaf de start veel trekkracht.”

We gaan zeker ook lease aanbieden, vooral vanwege de goede restwaarde van Alpina’s (Arie Ruitenbeek, commercieel directeur bij BMW Dusseldorp)

Ook bedrijfsbreed is men vol vertrouwen over de toekomst van Dusseldorp als BMW-dealer, blijkt uit de woorden van de commercieel directeur. “BMW heeft op dit moment een sterke positie in de zakelijke markt. We zijn leider in het premium segment en de uitgangspositie is goed om ook in de toekomst te scoren met lage-emissie modellen. De elektrische iX komt eraan, evenals de i4. Het leuke is dat er dan ook meteen een i4 M50 komt waar je toch weer de sportieve kant ziet, in combinatie met een actieradius van 600 kilometer. De komende jaren zal het aanbod bestaan uit EV en ook PHEV. Ja, het gedeelte service en onderhoud zal hierdoor zeker afnemen. Maar het stopt niet.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De afgelopen tien jaar is Dusseldorp gegroeid van een bedrijf met twee vestigingen naar een organisatie met acht vestigingen voor BMW. “We zijn nu één van de grootste spelers in de BMW-organisatie wat betreft volume, dat ligt dit jaar rond de 3200 nieuwe BMW’s per jaar. Daarnaast zijn we qua omzet de nummer tien op de lijst van automotive retailers in Nederland.” Toch is dat geen reden om achterover te leunen aldus de commercieel directeur. “Als er mogelijkheden zijn om te groeien zullen we dat zeker onderzoeken. We staan open voor verandering en bewegen mee met de markt. We willen er over twintig jaar ook nog zijn.”

Mobiliteit

Dat betekent dus ook inzetten op elektrificatie, online verkoop en bredere mobiliteit. Wat dat laatste betreft is er zeker een trend gaande. In juli werd bekend dat Volvo-dealer Nieuwenhuijse (op een steenworp afstand van Dusseldorp in Apeldoorn) fietsspeciaalzaak Stappenbelt had overgenomen en sinds enkele jaren heeft Louwman een belang in Fietsvoordeelshop.nl, naast een aantal andere participaties in mobiliteitsdiensten. Ook bij Dusseldorp staat het aanbieden van mobiliteitsdiensten zeker op de agenda. “Vier jaar geleden zijn we gestart met het deelautobedrijf Mobeazy. We focussen daarmee op vastgoedprojecten in de grote steden. Parkeerruimte is er schaars en deelauto’s kunnen voor bewoners of personeel van kantoorpanden de mobiliteit bieden die zij zoeken. Daarnaast houden we zeker ook de vinger aan de pols om ook andere mobiliteitsdiensten aan te bieden als de markt daarom vraagt.”

Dit artikel is verschenen in Automobiel Management nummer 7/8!

Ga voor een abonnement op Automobiel Management naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding