De beste prestaties zijn voor Skoda met over augustus 75 procent hogere registraties en over acht maanden gezien een plus van 31,5 procent. Daarna komt Jeep dat vorige maand 20 procent meer verkocht en mede daardoor over acht maanden gezien een groei van liefst 143 procent laat zien. Volvo liep afgelopen maand weliswaar 43 procent terug maar staat dit jaar nog altijd 20 procent in de plus. Verder kon Hyundai in augustus 20,5 procent meer auto’s noteren maar staat het over acht maanden 11,5 procent in de min. Kia, al tijden koploper op de modellenlijst, kwam afgelopen maand 7 procent hoger uit en blijft tot begin september ook 5,4 procent positief. Datzelfde percentage geldt voor Land Rover, ondanks een daling met 18 procent in augustus. In de Japanse hoek gaat het prima met over acht maanden een plus van 16,5 procent voor Toyota, van 19,5 procent voor Mazda en van 7,3 procent voor Suzuki.

Stellantis

Bij Stellantis is Jeep wel de enige winnaar. Zo moest Peugeot in augustus 43,5 procent inleveren en kwam het zustermerk Citroën zelfs 47 procent lager uit. Beide Franse merken komen daarmee over de eerste acht maanden op een daling van 12 procent. Opel deed het in de afgelopen maand wat beter met 23 procent lagere registraties maar komt tot en met augustus op min 22 procent uit. Alfa Romeo telt nauwelijks meer mee na een daling met 64 procent met in heel augustus 15 geregistreerde auto’s. Fiat liet vorige maand een daling van 13 procent zien maar komt tot nu toe dit jaar wel precies even hoog uit als in 2020.

Groupe Renault

De andere Franse speler op de markt, Groupe Renault, doet het niet beter. In augustus zag Renault de registraties vergeleken met vorig jaar ruim halveren waarmee de stand tot eind die maand op min 19 procent staat. Werd de groep vroeger nog wel eens gered door Dacia, dit keer moest dat merk in augustus 37 procent inleveren hoewel het over acht maanden gezien nog wel een stevige 47 procent groei noteert. Van de Dacia Sandero, in Europa het meest verkochte model, werden er in acht maanden tijd in ons land wel bijna vier keer zoveel verkocht als vorig jaar. Renault-partner Nissan blijft verder zwaar in de min met 52 procent daling in augustus en 30 procent tot en met die maand.

Volkswagen

De Volkswagen Groep telt met het al genoemde Skoda één duidelijk succesmerk. Volkswagen zelf hield de afzet in augustus gelijk maar komt tot en met die maand wel 19 procent lager uit. Seat zit over die periode op hetzelfde peil als vorig jaar ondanks een daling met 19 procent in augustus. Audi plust over acht maanden gezien, namelijk met 11 procent, maar daalde in augustus met 18 procent. In de Duitse hoek draait BMW met 5,8 procent verlies in augustus beter dan de markt als geheel wat in mindere mate ook geldt voor Mercedes-Benz met 13 procent daling. MB komt tot en met begin september 18,6 procent hoger uit terwijl BMW de verkopen nagenoeg stabiel wist te houden.

Lynk & Co

Bij de kleinere nieuwkomers maakt Lynk & Co een mooie entree met 316 registraties in augustus en 685 tot nu toe dit jaar. Het merk uit de Geely Groep is daarmee groter dan bijvoorbeeld Fiat, Jeep en Mitsubishi. Lynk & Co versloeg afgelopen maand ook ruimschoots stalgenoot Polestar dat niet verder kwam dan 72 noteringen en over acht maanden op 610 staat. Aan de andere kant is de glans verdwenen bij MG dat afgelopen maand 23 auto’s op naam stelde terwijl dat er vorig jaar augustus 505 waren. Zware klappen zijn er opnieuw voor Tesla dat de verkopen zowel in augustus als over acht maanden gezien met 67 procent in zag klappen. Met 200 auto’s afgelopen maand is het er dan nog altijd wel drukker dan bij Jaguar want dat kwam in die hele maand niet verder dan negen nieuwe auto’s.

Lees ook:
Dacia Sandero meest verkochte auto in Europa

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding