Stekker uit fysieke Automarkt in Beverwijk

Na dik negentig jaar komt er een eind aan de Automarkt Nederland in Beverwijk. Een daling van het aanbod aan voertuigen en het aantal bezoekers – versneld door COVID-19 en de daarbij ingevoerde maatregelen – is reden om de stekker eind van dit jaar uit de Automarkt te halen. De laatste editie vindt plaats op dinsdag 21 december. “We kijken terug op een prachtige tijd en kijken met vertrouwen naar de nieuwe toekomst van onze online Automarkt”, reageert Michel Corveleijn, Manager Remarketing bij VWE Automotive.

Steeds meer handelaren vonden hun weg afgelopen jaren naar Automotive Trade Center, een online platform om voertuigen aan te bieden aan grote kopersgroepen in heel Europa. De fysieke markt, die ooit begon op het Veemarktcomplex in Utrecht in 1930, heeft plaatsgemaakt voor de online Automarkt. Vanaf 2012 nam VWE Automotive de organisatie over en verhuisde de Automarkt naar Beverwijk.

“Meer dan 1600 voertuigen werden elke week op de Automarkt aangeboden aan met name Oost-Europese kopers. Na de val van de Berlijnse muur kwam de export van voertuigen sterk op gang. Vanaf de jaren 90 heeft VWE zich ingespannen om de complete administratieve afwikkeling voor export af te handelen voor deze voertuigen. In samenwerking met RDW is toen een geheel nieuwe exportregistratie ontstaan. Op een goede marktdag werden meer dan 1.000 exporten verzorgd”, aldus Corveleijn.

Opkomst online verkoop

Inmiddels wordt duidelijk dat de behoefte aan een fysieke Automarkt afneemt. “Het aanbod wordt beperkter en ook het aantal bezoekers neemt af. De online verkoop stijgt juist meer. Met het Automotive Trade Center is het voor iedere handelaar eenvoudig om kopersgroepen in heel Europa te bereiken. Inmiddels hebben vele autobedrijven de overstap gemaakt naar dit online platform. Het systeem heeft veel voordelen. Het biedt complete voertuiginformatie, kwalitatieve foto’s en voertuigomschrijvingen. Het kopen op afstand is eenvoudiger en minder risicovol geworden. Online verkopen van voertuigen is allang niet meer weg te denken.”

De genoemde ontwikkelingen betekenen dat een nieuw tijdperk is aangebroken, benadrukt Corveleijn. “De fysieke Automarkt is in 90 jaar geëvolueerd naar een online verkoopkanaal. Inmiddels zijn alle betrokkenen van de Automarkt in Beverwijk geïnformeerd over de sluiting van de markt einde van dit jaar. Tot die tijd blijven we wekelijks nog met veel plezier de Automarkt organiseren. De laatste editie vindt plaats op dinsdag 21 december. We kijken terug op een prachtige tijd en kijken met vertrouwen naar de nieuwe toekomst van onze online Automarkt.”

Lees ook:
Volkswagen Golf: garantie voor succes
Volkswagen Golf verkozen tot Occasion van het Jaar 2021

Stekker uit fysieke Automarkt in Beverwijk - Automobielmanagement.nl

Stekker uit fysieke Automarkt in Beverwijk

Na dik negentig jaar komt er een eind aan de Automarkt Nederland in Beverwijk. Een daling van het aanbod aan voertuigen en het aantal bezoekers – versneld door COVID-19 en de daarbij ingevoerde maatregelen – is reden om de stekker eind van dit jaar uit de Automarkt te halen. De laatste editie vindt plaats op dinsdag 21 december. “We kijken terug op een prachtige tijd en kijken met vertrouwen naar de nieuwe toekomst van onze online Automarkt”, reageert Michel Corveleijn, Manager Remarketing bij VWE Automotive.

Steeds meer handelaren vonden hun weg afgelopen jaren naar Automotive Trade Center, een online platform om voertuigen aan te bieden aan grote kopersgroepen in heel Europa. De fysieke markt, die ooit begon op het Veemarktcomplex in Utrecht in 1930, heeft plaatsgemaakt voor de online Automarkt. Vanaf 2012 nam VWE Automotive de organisatie over en verhuisde de Automarkt naar Beverwijk.

“Meer dan 1600 voertuigen werden elke week op de Automarkt aangeboden aan met name Oost-Europese kopers. Na de val van de Berlijnse muur kwam de export van voertuigen sterk op gang. Vanaf de jaren 90 heeft VWE zich ingespannen om de complete administratieve afwikkeling voor export af te handelen voor deze voertuigen. In samenwerking met RDW is toen een geheel nieuwe exportregistratie ontstaan. Op een goede marktdag werden meer dan 1.000 exporten verzorgd”, aldus Corveleijn.

Opkomst online verkoop

Inmiddels wordt duidelijk dat de behoefte aan een fysieke Automarkt afneemt. “Het aanbod wordt beperkter en ook het aantal bezoekers neemt af. De online verkoop stijgt juist meer. Met het Automotive Trade Center is het voor iedere handelaar eenvoudig om kopersgroepen in heel Europa te bereiken. Inmiddels hebben vele autobedrijven de overstap gemaakt naar dit online platform. Het systeem heeft veel voordelen. Het biedt complete voertuiginformatie, kwalitatieve foto’s en voertuigomschrijvingen. Het kopen op afstand is eenvoudiger en minder risicovol geworden. Online verkopen van voertuigen is allang niet meer weg te denken.”

De genoemde ontwikkelingen betekenen dat een nieuw tijdperk is aangebroken, benadrukt Corveleijn. “De fysieke Automarkt is in 90 jaar geëvolueerd naar een online verkoopkanaal. Inmiddels zijn alle betrokkenen van de Automarkt in Beverwijk geïnformeerd over de sluiting van de markt einde van dit jaar. Tot die tijd blijven we wekelijks nog met veel plezier de Automarkt organiseren. De laatste editie vindt plaats op dinsdag 21 december. We kijken terug op een prachtige tijd en kijken met vertrouwen naar de nieuwe toekomst van onze online Automarkt.”

Lees ook:
Volkswagen Golf: garantie voor succes
Volkswagen Golf verkozen tot Occasion van het Jaar 2021