Een op zestien autobedrijven wordt te koop gezet

Rond een op de zestien bij Bovag aangesloten autobedrijven verkoopt de onderneming, of is van plan dit te gaan doen. Voor meer dan de helft van de ondernemers zijn leveringsproblemen momenteel het grootste struikelblok in de bedrijfsvoering. Ook tekort aan personeel en minder klanten en orders worden veel genoemd.

Verder stelt veertig procent van de ondernemers dat zij hun bedrijfsvoering aanpassen. Meer dan de helft van hen gaat nieuwe bedrijfsactiviteiten opstarten, bijna een derde gaat meer online doen en 2,6 procent gaat stoppen. Dat blijkt uit de jongste Bovag Ondernemersmonitor, de doorstart van de periodieke ledenenquête die tijdens de crisis begon als Bovag Coronamonitor.

Omzetdaling

Een kleine kwart van de deelnemende ondernemers stelt dat de omzet lager is dan in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde geschatte omzetdaling loopt op tot ruim 20 procent. Aan de andere kant meldt bijna 29 procent een hogere omzet waarbij die omzetgroei uitkomt op gemiddeld 17 procent. De omzetstijging verklaart volgens Bovag mogelijk waarom zo’n 40 procent van de ondervraagden naarstig op zoek is naar personeel, met name technici.

Internethandel

Bijna een kwart van de ondervraagden heeft nog altijd te maken met minder klanten/orders. Ruim 85 procent heeft nog last of last gehad van de coronacrisis. Slechts 15 procent geeft aan geen negatieve effecten te hebben ervaren van de crisis. Niet meer dan vier procent van de Bovag-leden denkt afscheid te moeten nemen van personeel. Een jaar geleden was dat nog een kwart. Nog een opmerkelijk cijfer: ruim 14 procent van de ondervraagde ondernemers ziet de internethandel als een bedreiging.

Lees ook:
Gemiddeld dealerrendement naar 1,2 procent

Een op zestien autobedrijven wordt te koop gezet - Automobielmanagement.nl

Een op zestien autobedrijven wordt te koop gezet

Rond een op de zestien bij Bovag aangesloten autobedrijven verkoopt de onderneming, of is van plan dit te gaan doen. Voor meer dan de helft van de ondernemers zijn leveringsproblemen momenteel het grootste struikelblok in de bedrijfsvoering. Ook tekort aan personeel en minder klanten en orders worden veel genoemd.

Verder stelt veertig procent van de ondernemers dat zij hun bedrijfsvoering aanpassen. Meer dan de helft van hen gaat nieuwe bedrijfsactiviteiten opstarten, bijna een derde gaat meer online doen en 2,6 procent gaat stoppen. Dat blijkt uit de jongste Bovag Ondernemersmonitor, de doorstart van de periodieke ledenenquête die tijdens de crisis begon als Bovag Coronamonitor.

Omzetdaling

Een kleine kwart van de deelnemende ondernemers stelt dat de omzet lager is dan in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde geschatte omzetdaling loopt op tot ruim 20 procent. Aan de andere kant meldt bijna 29 procent een hogere omzet waarbij die omzetgroei uitkomt op gemiddeld 17 procent. De omzetstijging verklaart volgens Bovag mogelijk waarom zo’n 40 procent van de ondervraagden naarstig op zoek is naar personeel, met name technici.

Internethandel

Bijna een kwart van de ondervraagden heeft nog altijd te maken met minder klanten/orders. Ruim 85 procent heeft nog last of last gehad van de coronacrisis. Slechts 15 procent geeft aan geen negatieve effecten te hebben ervaren van de crisis. Niet meer dan vier procent van de Bovag-leden denkt afscheid te moeten nemen van personeel. Een jaar geleden was dat nog een kwart. Nog een opmerkelijk cijfer: ruim 14 procent van de ondervraagde ondernemers ziet de internethandel als een bedreiging.

Lees ook:
Gemiddeld dealerrendement naar 1,2 procent