VDL Nedcar bouwt 16.000 auto’s voor Canoo

VDL Nedcar gaat de komende twee jaar 16.000 auto’s bouwen voor de Amerikaanse opdrachtgever Canoo. De intentie is dat, afhankelijk van de marktvraag, het volume voor de jaren daarna zal toenemen. Dat deelt moederbedrijf VDL Groep mee in het halfjaarbericht.

VDL Nedcar haalde in de eerste jaarhelft een omzet van 1,1 miljard euro, vergeleken met 903 miljoen een jaar geleden. Een stijging met 25 procent. “Waar door de coronacrisis aanvankelijk de mondiale marktvraag naar nieuwe auto’s is afgenomen, is de productie bij VDL Nedcar in Born gedurende het eerste halfjaar verschillende werkdagen noodgedwongen gestaakt wegens een tekort aan elektronische componenten. Met alle betrokkenen wordt constructief overleg gevoerd over het inhalen van dit productieverlies,’’ aldus VDL Groep.

Toekomst

Met het binnenhalen van nieuwe opdrachtgever Canoo is een belangrijke eerste stap gezet om de toekomst van VDL Nedcar op de langere termijn zeker te stellen. ‘’VDL Nedcar streeft naar het tegelijkertijd bedienen van meerdere opdrachtgevers. Op dit moment vinden er gesprekken plaats met geïnteresseerde partijen. Het produceren van auto’s voor zowel startups als voor gevestigde merken is de ambitie, evenals de lokale assemblage van batterijpakketten en het verbreden van de activiteiten in de waardeketen, zoals prototyping, homologatie en sales & aftersales, al dan niet in samenwerking met partners. Het bouwen van volledig elektrische voertuigen bij VDL Nedcar sluit naadloos aan bij de brede mobiliteitspropositie van VDL Groep.’’

Bussen

De groep zag verder de omzet van de divisie Bussen met 28 procent stijgen naar 187 miljoen euro. “De orderportefeuille van deze divisie is gedaald. De coronacrisis houdt de divisie Bussen, en met name de touringcar-activiteiten, flink in de greep. Positief is dat Europese klanten touringcars van VDL in toenemende mate inzetten in het OV. De touringcarmarkt zal de komende jaren nodig hebben om van de gevolgen van de pandemie te herstellen. Hoewel VDL al beschikt over de lichtste touringcar met het laagste verbruik in de markt, investeert VDL volop in de doorontwikkeling van toekomstige generaties touringcars. Doordat overheden, als concessieverlener of als directe klant, moeten zorgen voor een structureel dekkend OV-netwerk en klimaatdoelen niet willen vertragen, blijven openbaarvervoer bedrijven middels nieuwe zero emissie-voertuigen inzetten op verduurzaming van de vloot. VDL is als voorloper op het gebied van elektrische mobiliteit goed gepositioneerd.’’

Lees ook:
VDL Nedcar-klant Canoo dieper in het rood

VDL Nedcar bouwt 16.000 auto’s voor Canoo - Automobielmanagement.nl

VDL Nedcar bouwt 16.000 auto’s voor Canoo

VDL Nedcar gaat de komende twee jaar 16.000 auto’s bouwen voor de Amerikaanse opdrachtgever Canoo. De intentie is dat, afhankelijk van de marktvraag, het volume voor de jaren daarna zal toenemen. Dat deelt moederbedrijf VDL Groep mee in het halfjaarbericht.

VDL Nedcar haalde in de eerste jaarhelft een omzet van 1,1 miljard euro, vergeleken met 903 miljoen een jaar geleden. Een stijging met 25 procent. “Waar door de coronacrisis aanvankelijk de mondiale marktvraag naar nieuwe auto’s is afgenomen, is de productie bij VDL Nedcar in Born gedurende het eerste halfjaar verschillende werkdagen noodgedwongen gestaakt wegens een tekort aan elektronische componenten. Met alle betrokkenen wordt constructief overleg gevoerd over het inhalen van dit productieverlies,’’ aldus VDL Groep.

Toekomst

Met het binnenhalen van nieuwe opdrachtgever Canoo is een belangrijke eerste stap gezet om de toekomst van VDL Nedcar op de langere termijn zeker te stellen. ‘’VDL Nedcar streeft naar het tegelijkertijd bedienen van meerdere opdrachtgevers. Op dit moment vinden er gesprekken plaats met geïnteresseerde partijen. Het produceren van auto’s voor zowel startups als voor gevestigde merken is de ambitie, evenals de lokale assemblage van batterijpakketten en het verbreden van de activiteiten in de waardeketen, zoals prototyping, homologatie en sales & aftersales, al dan niet in samenwerking met partners. Het bouwen van volledig elektrische voertuigen bij VDL Nedcar sluit naadloos aan bij de brede mobiliteitspropositie van VDL Groep.’’

Bussen

De groep zag verder de omzet van de divisie Bussen met 28 procent stijgen naar 187 miljoen euro. “De orderportefeuille van deze divisie is gedaald. De coronacrisis houdt de divisie Bussen, en met name de touringcar-activiteiten, flink in de greep. Positief is dat Europese klanten touringcars van VDL in toenemende mate inzetten in het OV. De touringcarmarkt zal de komende jaren nodig hebben om van de gevolgen van de pandemie te herstellen. Hoewel VDL al beschikt over de lichtste touringcar met het laagste verbruik in de markt, investeert VDL volop in de doorontwikkeling van toekomstige generaties touringcars. Doordat overheden, als concessieverlener of als directe klant, moeten zorgen voor een structureel dekkend OV-netwerk en klimaatdoelen niet willen vertragen, blijven openbaarvervoer bedrijven middels nieuwe zero emissie-voertuigen inzetten op verduurzaming van de vloot. VDL is als voorloper op het gebied van elektrische mobiliteit goed gepositioneerd.’’

Lees ook:
VDL Nedcar-klant Canoo dieper in het rood