In de afgelopen maand werden met 24.663 stuks weer 16,9 procent minder personenauto’s geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar. Over het derde kwartaal komen de autoregistraties met 73.213 18,9 procent lager uit dan een jaar eerder. Door die dalingen staat het aantal personenauto’s tot nu toe dit jaar nu ook 4,9 procent onder het niveau dat in dezelfde periode in 2020 werd genoteerd.

Kia haalde in september met 2.464 stuks een marktaandeel van 10 procent. Daarvan nam de Niro 1.061 stuks voor zijn rekening terwijl de Picanto er nog eens 630 aan toevoegde. Volkswagen is het tweede meest-verkochte merk met 2.137 stuks en 8,7 procent marktaandeel. De VW Polo staat bij de modellen op een vierde plaats met 621 exemplaren. Toyota komt bij de merken met 2.054 stuks op de derde positie, BMW is vier met 1.555 stuks terwijl Ford met 1.521 stuks dit keer een vijfde plaats haalt. Ford heeft dat te danken aan de Focus die met 760 stuks tweede is op de modellenlijst. Die top vijf wordt verder volgemaakt met de Skoda Enyaq waarvan er afgelopen maand 575 werden geregistreerd.

Herstel economie

‘’De samenleving is weer bijna terug naar het oude normaal nu de ‘anderhalve meter’ is losgelaten. De economie herstelt en ook de vraag naar nieuwe auto’s groeit. Desondanks blijven de registraties achter op de vraag’’, stellen Bovag en RAI Vereniging. ‘’Het tekort aan computerchips in combinatie met logistieke uitdagingen -beide als gevolg van wereldwijde coronamaatregelen- zorgen voor flinke vertraging in de productie van nieuwe personenauto’s, soms met sluiting van fabrieken tot gevolg. Veel auto’s die nu worden besteld, kunnen niet tijdig worden afgeleverd en de verwachting is dat deze problemen nog minstens enkele maanden aanhouden.’’

Over de eerste negen maanden is het aandeel van volledig elektrische auto’s uitgekomen op 12,7 procent, ruim een procentpunt hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal zijn er dit jaar 29.861 elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van 28.785 tot en met september vorig jaar. Hybride aangedreven personenauto’s konden hun aandeel opvoeren van 17 procent naar 33,5 procent. ‘’Dankzij deze technologie stoten zij minder emissies uit dan conventionele auto’s,’’ tekenen Bovag en RAI Vereniging aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding