Leaseplan blijft de grootste, VWPFS ligt op de loer

Het totale wagenpark van de honderd grootste autoleasemaatschappijen is afgelopen anderhalf jaar met 4,3 procent gestegen. Het financiële resultaat van vrijwel alle leasemaatschappijen nam toe. Leaseplan blijft de grootste speler, maar Volkswagen Pon Financial Services heeft een flinke stap voorwaarts gemaakt. Dat blijkt uit het jaarlijkse Leasemaatschappij Top-100 onderzoek van Aumacon.

Uit het onderzoek blijkt onder meer de sterke concentratie van de markt bij de grootste leasemaatschappijen. De tien grootste maatschappijen hebben halverwege 2021 72,1 procent van alle leaseauto’s in hun beheer. Dat was per eind 2019 nog 71,9 procent.

“De allergrootste leasebedrijven verstevigen hun toch al zeer dominante positie, maar er blijkt toch nog steeds ruimte te zijn voor kleine regiogerichte en gespecialiseerde partijen. Leaseplan is niettemin nog steeds de grootste lessor van ons land, op nog maar korte afstand gevolgd door Volkswagen Pon Financial Services dat onder meer door enkele overnames een grote stap voorwaarts maakt”, vertelt Aumacon-directeur Clem Dickmann.

Kleinere maatschappijen zien wagenpark hard toenemen

Ondanks corona nam het totale wagenpark van de honderd grootste autoleasemaatschappijen het afgelopen anderhalf jaar met 4,3 procent toe. De tien allergrootsten noteerden daarbij een gemiddelde groei van 4,4 procent, de groei bij veel middelgrote leasemaatschappijen was daarentegen wat bescheidener. Opmerkelijk is dat juist veel kleinere leasebedrijven hun wagenpark relatief hard zagen toenemen.

Voor het eerst werd bij het onderzoek ook de Deelautoconcept Top-10 opgenomen in het totaalrapport. Dickmann: “We willen hiermee een eerste aanzet geven om inzicht te geven in deze nieuwe en vooralsnog wat ondoorzichtige sector.” Het onderzoek betreft de zogenaamde B2C-concepten; Greenwheels en MyWheels zijn hier de leidende partijen. “Gezien de toenemende belangstelling voor het delen van auto’s zullen we deze sector nadrukkelijk aan ons onderzoeksterrein blijven toevoegen.”

Leaseplan blijft de grootste, VWPFS ligt op de loer - Automobielmanagement.nl

Leaseplan blijft de grootste, VWPFS ligt op de loer

Het totale wagenpark van de honderd grootste autoleasemaatschappijen is afgelopen anderhalf jaar met 4,3 procent gestegen. Het financiële resultaat van vrijwel alle leasemaatschappijen nam toe. Leaseplan blijft de grootste speler, maar Volkswagen Pon Financial Services heeft een flinke stap voorwaarts gemaakt. Dat blijkt uit het jaarlijkse Leasemaatschappij Top-100 onderzoek van Aumacon.

Uit het onderzoek blijkt onder meer de sterke concentratie van de markt bij de grootste leasemaatschappijen. De tien grootste maatschappijen hebben halverwege 2021 72,1 procent van alle leaseauto’s in hun beheer. Dat was per eind 2019 nog 71,9 procent.

“De allergrootste leasebedrijven verstevigen hun toch al zeer dominante positie, maar er blijkt toch nog steeds ruimte te zijn voor kleine regiogerichte en gespecialiseerde partijen. Leaseplan is niettemin nog steeds de grootste lessor van ons land, op nog maar korte afstand gevolgd door Volkswagen Pon Financial Services dat onder meer door enkele overnames een grote stap voorwaarts maakt”, vertelt Aumacon-directeur Clem Dickmann.

Kleinere maatschappijen zien wagenpark hard toenemen

Ondanks corona nam het totale wagenpark van de honderd grootste autoleasemaatschappijen het afgelopen anderhalf jaar met 4,3 procent toe. De tien allergrootsten noteerden daarbij een gemiddelde groei van 4,4 procent, de groei bij veel middelgrote leasemaatschappijen was daarentegen wat bescheidener. Opmerkelijk is dat juist veel kleinere leasebedrijven hun wagenpark relatief hard zagen toenemen.

Voor het eerst werd bij het onderzoek ook de Deelautoconcept Top-10 opgenomen in het totaalrapport. Dickmann: “We willen hiermee een eerste aanzet geven om inzicht te geven in deze nieuwe en vooralsnog wat ondoorzichtige sector.” Het onderzoek betreft de zogenaamde B2C-concepten; Greenwheels en MyWheels zijn hier de leidende partijen. “Gezien de toenemende belangstelling voor het delen van auto’s zullen we deze sector nadrukkelijk aan ons onderzoeksterrein blijven toevoegen.”