‘Autoverkopen 2022 naar 390.000’

RAI Vereniging en Bovag verwachten dat in 2022 het aantal registraties van nieuwe personenauto’s uitkomt op circa 390.000 stuks. Het aandeel elektrische auto’s ligt dan tussen 20 en 30 procent. Voor dit jaar rekenen de organisaties op 327.000 registraties terwijl begin 2021 nog van 400.000 werd uitgegaan. Het tekort aan computerchips blijft de autobranche ook komend jaar parten spelen, waardoor grondig herstel langer op zich laat wachten dan eerder aangenomen.

De markt voor en de beschikbaarheid van nieuwe personenauto’s wordt momenteel beheerst door de effecten van de coronacrisis, met als grootste exponent het tekort aan computerchips. De vraag naar computerchips in de auto-industrie wordt mede bepaald door de sterke behoefte aan elektrische en hybride aangedreven auto’s in Europa en luxe auto’s in Azië. Een moderne personenauto bevat gemiddeld tegenwoordig circa 1.000 computerchips en dat is ongeveer een kwart meer dan een aantal jaren geleden. Dit jaar zijn de effecten daarvan al overduidelijk zichtbaar in de registratiecijfers en de verwachting is dat de tekorten tot in de tweede helft van 2022 aanhouden, schrijven Bovag en RAI Vereniging.

Voorzichtig

De organisaties zijn voorzichtig in hun voorspelling over de ontwikkeling van de markt voor elektrische auto’s in 2022. Enerzijds worden de verkopen mogelijk geremd door het aanhoudende chiptekort en onzekerheid over de effecten van een hogere bijtelling voor zakelijke elektrische rijders. Anderzijds krijgt de markt een prikkel nu particulieren komend jaar weer gebruik kunnen maken van een aankoopsubsidie en er daarnaast weer een aantal nieuwe (betaalbare) modellen worden geïntroduceerd. In 2022 ligt de particuliere aankoopsubsidie op 3.350 euro voor een nieuwe elektrische auto. In totaal is komend jaar 71 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarmee ruim 21.000 nieuwe elektrische auto’s kunnen worden gesubsidieerd.

Eindejaarspiek

Afgelopen jaren ontstond er aan het einde van het jaar steevast een run op elektrische auto’s door een stijging van de bijtelling voor het privégebruik door zakelijke rijders, per 1 januari. In 2020 werd daardoor 40 procent van alle nieuw verkochte elektrische auto’s in december geregistreerd. Komend jaar stijgt de bijtelling van 12 naar 16 procent en wordt het bedrag waarover dit percentage van toepassing is, verlaagd van 40.000 naar 35.000 euro. Door het chiptekort is niet zeker in welke mate de branche kan voldoen aan de vraag die de komende weken zal ontstaan. Bovag en RAI Vereniging verwachten dat de eindejaarspiek daardoor dit jaar minder hoog uitpakt.

Bedrijfsauto’s

De registraties van lichte bedrijfswagens vertonen een stabieler beeld, alhoewel in deze markt ook sprake is van een tekort aan computerchips. De verkopen zullen dit jaar naar verwachting met 6 procent stijgen ten opzichte van 2020 en uitkomen op 66.000 stuks. De stijgende lijn zet in 2022 door en komt naar schatting uit op 67.000 registraties.

Lees ook:
Hybride haalt diesel in op Europese automarkt

‘Autoverkopen 2022 naar 390.000’ - Automobielmanagement.nl

‘Autoverkopen 2022 naar 390.000’

RAI Vereniging en Bovag verwachten dat in 2022 het aantal registraties van nieuwe personenauto’s uitkomt op circa 390.000 stuks. Het aandeel elektrische auto’s ligt dan tussen 20 en 30 procent. Voor dit jaar rekenen de organisaties op 327.000 registraties terwijl begin 2021 nog van 400.000 werd uitgegaan. Het tekort aan computerchips blijft de autobranche ook komend jaar parten spelen, waardoor grondig herstel langer op zich laat wachten dan eerder aangenomen.

De markt voor en de beschikbaarheid van nieuwe personenauto’s wordt momenteel beheerst door de effecten van de coronacrisis, met als grootste exponent het tekort aan computerchips. De vraag naar computerchips in de auto-industrie wordt mede bepaald door de sterke behoefte aan elektrische en hybride aangedreven auto’s in Europa en luxe auto’s in Azië. Een moderne personenauto bevat gemiddeld tegenwoordig circa 1.000 computerchips en dat is ongeveer een kwart meer dan een aantal jaren geleden. Dit jaar zijn de effecten daarvan al overduidelijk zichtbaar in de registratiecijfers en de verwachting is dat de tekorten tot in de tweede helft van 2022 aanhouden, schrijven Bovag en RAI Vereniging.

Voorzichtig

De organisaties zijn voorzichtig in hun voorspelling over de ontwikkeling van de markt voor elektrische auto’s in 2022. Enerzijds worden de verkopen mogelijk geremd door het aanhoudende chiptekort en onzekerheid over de effecten van een hogere bijtelling voor zakelijke elektrische rijders. Anderzijds krijgt de markt een prikkel nu particulieren komend jaar weer gebruik kunnen maken van een aankoopsubsidie en er daarnaast weer een aantal nieuwe (betaalbare) modellen worden geïntroduceerd. In 2022 ligt de particuliere aankoopsubsidie op 3.350 euro voor een nieuwe elektrische auto. In totaal is komend jaar 71 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarmee ruim 21.000 nieuwe elektrische auto’s kunnen worden gesubsidieerd.

Eindejaarspiek

Afgelopen jaren ontstond er aan het einde van het jaar steevast een run op elektrische auto’s door een stijging van de bijtelling voor het privégebruik door zakelijke rijders, per 1 januari. In 2020 werd daardoor 40 procent van alle nieuw verkochte elektrische auto’s in december geregistreerd. Komend jaar stijgt de bijtelling van 12 naar 16 procent en wordt het bedrag waarover dit percentage van toepassing is, verlaagd van 40.000 naar 35.000 euro. Door het chiptekort is niet zeker in welke mate de branche kan voldoen aan de vraag die de komende weken zal ontstaan. Bovag en RAI Vereniging verwachten dat de eindejaarspiek daardoor dit jaar minder hoog uitpakt.

Bedrijfsauto’s

De registraties van lichte bedrijfswagens vertonen een stabieler beeld, alhoewel in deze markt ook sprake is van een tekort aan computerchips. De verkopen zullen dit jaar naar verwachting met 6 procent stijgen ten opzichte van 2020 en uitkomen op 66.000 stuks. De stijgende lijn zet in 2022 door en komt naar schatting uit op 67.000 registraties.

Lees ook:
Hybride haalt diesel in op Europese automarkt