CBS: omzet autobranche stijgt in Q3 ondanks chiptekort

De auto- en motorbranche heeft in het derde kwartaal van 2021 ruim 5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De import van nieuwe personenauto’s was de enige deelsector die in het derde kwartaal minder omzette; 7,4 procent op jaarbasis. Dit blijkt uit nieuwe kwartaalcijfers van het CBS.

De afname wordt onder meer veroorzaakt door een tekort aan computerchips, maar ook door logistieke problemen. Door chiptekorten moesten autofabrieken de productie geregeld staken en wordt het aanbod van nieuwe auto’s beperkt.

In het tweede kwartaal van dit jaar was de omzet van de auto- en motorbranche bijna 39 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2020. Ondanks een tekort aan computerchips was de omzet in vrijwel alle deelbranches het derde kwartaal hoger, vooral in de motorbranche.

Bandenservicebedrijven

De gespecialiseerde reparatiebedrijven, zoals bandenservicebedrijven, zetten 10,3 procent meer om dan een jaar geleden. De omzet van de zwaardere-bedrijfsautobranche was 8,9 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van vrachtwagens, opleggers, aanhangwagens en caravans was hoger dan in het derde kwartaal van 2020, ondanks dat ook in deze branche fabrieken tijdelijk dicht gingen door het chiptekort.

In de handel in auto-onderdelen en -accessoires was de omzet 7,1 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2020. De handel en reparatie van personenauto’s kende een omzetstijging van 6,5 procent vergeleken met een jaar eerder. Hoewel er in het derde kwartaal 18,9 procent minder nieuwe auto’s op naam werden gezet, steeg de omzet in deze grootste deelmarkt. De chiptekorten in de fabrieken veroorzaken een wachttijd voor nieuwe personenauto’s.

CBS: omzet autobranche stijgt in Q3 ondanks chiptekort - Automobielmanagement.nl

CBS: omzet autobranche stijgt in Q3 ondanks chiptekort

De auto- en motorbranche heeft in het derde kwartaal van 2021 ruim 5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De import van nieuwe personenauto’s was de enige deelsector die in het derde kwartaal minder omzette; 7,4 procent op jaarbasis. Dit blijkt uit nieuwe kwartaalcijfers van het CBS.

De afname wordt onder meer veroorzaakt door een tekort aan computerchips, maar ook door logistieke problemen. Door chiptekorten moesten autofabrieken de productie geregeld staken en wordt het aanbod van nieuwe auto’s beperkt.

In het tweede kwartaal van dit jaar was de omzet van de auto- en motorbranche bijna 39 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2020. Ondanks een tekort aan computerchips was de omzet in vrijwel alle deelbranches het derde kwartaal hoger, vooral in de motorbranche.

Bandenservicebedrijven

De gespecialiseerde reparatiebedrijven, zoals bandenservicebedrijven, zetten 10,3 procent meer om dan een jaar geleden. De omzet van de zwaardere-bedrijfsautobranche was 8,9 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van vrachtwagens, opleggers, aanhangwagens en caravans was hoger dan in het derde kwartaal van 2020, ondanks dat ook in deze branche fabrieken tijdelijk dicht gingen door het chiptekort.

In de handel in auto-onderdelen en -accessoires was de omzet 7,1 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2020. De handel en reparatie van personenauto’s kende een omzetstijging van 6,5 procent vergeleken met een jaar eerder. Hoewel er in het derde kwartaal 18,9 procent minder nieuwe auto’s op naam werden gezet, steeg de omzet in deze grootste deelmarkt. De chiptekorten in de fabrieken veroorzaken een wachttijd voor nieuwe personenauto’s.