“De komende tijd zullen beide partijen nader uitwerken hoe deze samenwerking eruit gaat zien en of deze kan bijdragen aan de toekomstscenario’s die VDL Groep onderzoekt voor de fabriek van VDL Nedcar in Born, en daarmee aan het behoud van 4.200 banen na het aflopen van het huidige contract met BMW eind 2023,’’ schrijft de Limburgse gedeputeerde voor economische zaken Stephan Satijn aan de Staten.

Bos

De gedeputeerde wijst erop dat de plannen voor uitbreiding van VDL Nedcar dan wel uitgevoerd moeten worden. Voor die uitbreiding moet een bos worden gekapt wat veel bezwaren heeft opgeroepen van omwonenden en natuurgroepen. ‘’De filosofie van Rivian heeft een nadrukkelijke focus op duurzaamheid, inclusie en maatschappelijke betrokkenheid. Daar waar de samenwerking tussen VDL Groep en Rivian mogelijk op termijn impact zou hebben op de toekomst van VDL Nedcar, zou dat aansluiten op het economisch beleid van de Provincie,’’ aldus Satijn. ‘’Vooralsnog is het echter aan beide partijen om te bezien wat de aangekondigde samenwerking daadwerkelijk gaat opleveren.’’

Canoo

Een eventuele samenwerking van VDL Nedcar met Rivian zou een conflict op kunnen leveren voor soortgelijke plannen met Canoo, een andere Amerikaanse EV-fabrikant en duidelijke concurrent van Rivian. Canoo ziet er weliswaar van af om auto’s in Born te laten bouwen maar heeft onlangs wel in een gezamenlijke verklaring met VDL Nedcar laten weten dat ‘we met VDL Groep en de familie Van der Leegte een voortgezet partnerschap willen onderzoeken.’ “We kijken ernaar uit om onze relatie met Tony (Aquila, de CEO van Canoo – red.) en het team van Canoo voort te zetten, aangezien we samen nieuwe mogelijkheden zullen verkennen,’’ voegde topman Willem van der Leegte van VDL Groep daaraan toe.

Lees ook:
Productie Rivian in Europa onzeker
VDL Nedcar bouwt geen auto’s voor Canoo, wel samenwerking

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding