Spyker steekt de kop weer eens op

Op de laatste dag van 2021 heeft Spyker onverwacht weer de kop opgestoken. Na het – zoveelste – faillissement van begin vorig jaar heeft Spyker laten weten dat het uiteindelijk toch een definitief akkoord heeft weten te bereiken met enkele – Russische – investeerders. Het bedrijf wordt nu geregistreerd als Britse BV, Spyker Ltd, met een hoofdzetel in Luxemburg. Dat herboren Spyker hoopt nog dit jaar te beginnen met de daadwerkelijke productie van drie al lang geleden aangekondigde modellen. Dat alles gebeurt nog altijd onder leiding van Victor Muller die al menig avontuur met Spyker en Saab achter de rug heeft.

Het nieuwe Spyker kan rekenen op financiële ‘backing’ van Michail Pessis en Boris Rotenberg, ook eigenaar van SMP Racing Monaco en racewagen-fabrikant BR Engineering. Beide miljardairs kondigden tijden geleden al een deal met Spyker c.q. Muller aan maar dat leek uiteindelijk tot niets te leiden. Partijen hebben nu echter op 20 december in Utrecht een nieuwe en naar het heet definitieve overeenkomst getekend.

De eerste auto’s moeten worden gebouwd op basis van een chassis uit Rusland, techniek uit Duitsland en Rusland en assemblage in Zeewolde. Verder moeten er servicecentra komen op locaties waar de rijken van de wereld bij elkaar komen, zoals de Cote d’Azur.

Assemblage in Nederland

‘’Er bestaat geen twijfel dat Spyker een paar erg moeilijke jaren achter de rug heeft maar met de nieuwe investeerders aan boord en met de nieuw-gevormde Spyker groep zijn die dagen voorbij en zal Spyker terugkeren als belangrijke speler in de markt van supercars. Zodra er een schriftelijke overeenkomst ligt en het gebruik van de handelsmerken is geregeld, kunnen de activiteiten eindelijk weer starten. De uiteindelijke assemblage zal definitief plaatsvinden in Nederland om eer te bewijzen aan de erfenis van het merk en om optimaal gebruik te maken van de nog bestaande mankracht van Spyker’s professionele werkers,’’ staat in de aankondiging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Spyker steekt de kop weer eens op - Automobielmanagement.nl

Spyker steekt de kop weer eens op

Op de laatste dag van 2021 heeft Spyker onverwacht weer de kop opgestoken. Na het – zoveelste – faillissement van begin vorig jaar heeft Spyker laten weten dat het uiteindelijk toch een definitief akkoord heeft weten te bereiken met enkele – Russische – investeerders. Het bedrijf wordt nu geregistreerd als Britse BV, Spyker Ltd, met een hoofdzetel in Luxemburg. Dat herboren Spyker hoopt nog dit jaar te beginnen met de daadwerkelijke productie van drie al lang geleden aangekondigde modellen. Dat alles gebeurt nog altijd onder leiding van Victor Muller die al menig avontuur met Spyker en Saab achter de rug heeft.

Het nieuwe Spyker kan rekenen op financiële ‘backing’ van Michail Pessis en Boris Rotenberg, ook eigenaar van SMP Racing Monaco en racewagen-fabrikant BR Engineering. Beide miljardairs kondigden tijden geleden al een deal met Spyker c.q. Muller aan maar dat leek uiteindelijk tot niets te leiden. Partijen hebben nu echter op 20 december in Utrecht een nieuwe en naar het heet definitieve overeenkomst getekend.

De eerste auto’s moeten worden gebouwd op basis van een chassis uit Rusland, techniek uit Duitsland en Rusland en assemblage in Zeewolde. Verder moeten er servicecentra komen op locaties waar de rijken van de wereld bij elkaar komen, zoals de Cote d’Azur.

Assemblage in Nederland

‘’Er bestaat geen twijfel dat Spyker een paar erg moeilijke jaren achter de rug heeft maar met de nieuwe investeerders aan boord en met de nieuw-gevormde Spyker groep zijn die dagen voorbij en zal Spyker terugkeren als belangrijke speler in de markt van supercars. Zodra er een schriftelijke overeenkomst ligt en het gebruik van de handelsmerken is geregeld, kunnen de activiteiten eindelijk weer starten. De uiteindelijke assemblage zal definitief plaatsvinden in Nederland om eer te bewijzen aan de erfenis van het merk en om optimaal gebruik te maken van de nog bestaande mankracht van Spyker’s professionele werkers,’’ staat in de aankondiging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over