‘’De sector ondervindt grote hinder van de chiptekorten waardoor de toelevering is verstoord en autofabrikanten momenteel veel minder auto’s kunnen produceren. Hierdoor loopt de uitlevering vertraging op,’’ stellen BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

Mede door het chiptekort daalde ook het aantal nieuwe elektrische auto’s van 72.858 in 2020 naar 64.027 afgelopen jaar. Het marktaandeel EV’s is daardoor licht teruggelopen van 20,5 naar 19,8 procent. Wel vond, net als in voorgaande jaren, een belangrijk deel van de registraties van elektrische auto’s plaats in de laatste maand. Dat heeft te maken met de veranderende fiscale regels voor elektrische auto’s per 1 januari. In totaal werden er in december 21.000 nieuwe elektrische auto’s op naam gezet tegenover 29.319 stuks in december 2020.

Volkswagen nipt koploper

Op de merkenlijst over heel 2021 blijft Volkswagen Kia ondanks de recente opmars van de Zuid-Koreanen net voor. Volkswagen komt met 31.059 stuks op een marktaandeel van 9,6 procent terwijl Kia met 30.028 auto’s 9,3 procent van de markt in handen heeft. Wel is het zo dat de Kia Niro met 10.812 stuks het best verkochte model van 2021 is geworden. Derde op de merkenlijst is Toyota met 23.022 stuks en 7,1 procent marktaandeel, gevolgd door Peugeot (20.283, 6,3 procent) en Skoda (20.215, eveneens 6,3 procent). Skoda voert daarbij ook de modellenlijst voor elektrische auto’s aan met de Enyaq waarvan er 6.621 werden geregistreerd.

Ondanks die koppositie behoort Volkswagen wel tot de zwaarste dalers. Vergeleken met 2020 verkocht VW in ons land 30 procent minder auto’s. Wat de grotere merken betreft komen alleen Opel met een daling van 25 procent en Nissan met 28 procent lagere verkopen in de buurt. Renault moest 19 procent inleveren. Peugeot en Hyundai komen elk uit op rond de 15 procent, Mercedes-Benz en Fiat verkochten 12,5 procent minder auto’s terwijl Citroen en Ford rond de 7 procent daling zitten.

Audi, Toyota, Volvo en in mindere mate BMW behoren tot de merken die op vrijwel hetzelfde niveau zijn uitgekomen als vorig jaar. Er zijn ook afgelopen jaar weer duidelijke winnaars geweest. De aanvoerder van de modellenlijst Kia zette 12 procent meer auto’s af, Skoda boekte vooral dankzij het succes van de Enyaq 22 procent hogere cijfers terwijl Dacia het nog beter deed met een sprong van 60 procent. Jeep spant hier de kroon met een plus van 62 procent.

Tesla en MG leveren in

Laten we nog even specifiek kijken naar elektrische merken. Daarbij lijken de inmiddels al wat oudere merken flink last te hebben van opkomende concurrenten. Zo moest Tesla met 4.151 geregistreerde auto’s liefst 54 procent inleveren terwijl het kleinere MG het net zo slecht deed met een daling van 52 procent. Daarbij moet aangetekend worden dat Tesla de laatste tijd de aandacht wat verschoven lijkt te hebben naar Duitsland en Frankrijk waar het wel flinke groei realiseert. Verder verkocht ook Polestar in ons land 13 procent minder auto’s dan in 2020.

Aan de andere kant wist Cupra 1.376 auto’s af te zetten en kwam Lynk & Co, een zusje van Polestar, uit op 3.297 exemplaren. Tenslotte het goede nieuws voor het superluxe segment: alle leveranciers van supercars en soortgelijke automobielen konden er afgelopen jaar weer meer verkopen dan in 2020. Zo kwam Bentley uit op 93 stuks vergeleken met 82, ging Aston Martin van 20 naar 26, verkocht Ferrari nu 73 wagens tegen 58 vorig jaar, ging Morgan van 7 naar 13 en deelt ook Rolls-Royce in de vreugde met 16 limousines terwijl dat er in 2020 nog 6 waren.