VDL Nedcar kan beginnen met uitbreiding

VDL Nedcar is uiteindelijk begonnen met het kappen van het Sterrenbos voor de uitbreiding van de Limburgse autofabriek. Die uitbreiding is volgens de autofabrikant noodzakelijk om nieuwe opdrachtgevers aan te kunnen trekken. VDL hoopt binnenkort aan te kunnen geven om welke autobedrijven het daarbij gaat.

Tegen het plan werd de afgelopen weken fel actie gevoerd waarbij activisten in de bomen bivakkeerden om het bos te beschermen. “Maar de laatste activisten die in onze bomen in Limburg bivakkeerden zijn in veiligheid gebracht,’’ aldus moederbedrijf VDL Groep in een lange verklaring. “Relevant is om stil te staan bij de noodzaak van de uitbreiding. Die is ingegeven vanuit het adagium dat VDL Groep de werkgelegenheid in de hoogwaardige maakindustrie duurzaam willen behouden en versterken. Als wij onze productie eind 2023 voor onze huidige klant BMW stoppen, dan kunnen we niet meteen een andere auto op dezelfde productielijn bouwen. Het kost ongeveer 1,5 jaar om de fabriek om te bouwen. Nieuwe klanten kunnen daar niet op wachten. Kunnen wij geen eerdere, en concrete, datum voor de productiestart garanderen, dan zullen zij voor alternatieven kiezen en dus afhaken. Een inktzwart scenario voor de werkgelegenheid alsook voor het economisch (regionaal én landelijk) perspectief.’’

Noodzaak

“De gebiedsontwikkeling is absolute noodzaak om onze fabriek te kunnen uitbreiden, en belangrijker: vóór banenbehoud. Het scenario is als volgt: de uitbreiding dient eind 2023 te zijn afgerond, zodat onze medewerkers de huidige productiehallen waar tot dan MINI’s en BMW’s worden geproduceerd kunnen verruilen voor de nieuwe hallen waar de productie voor een nieuwe klant kan aanvangen. Suggesties om de uitbreiding elders te realiseren, op een parkeerterrein of een belendend weiland (als dat al beschikbaar zou zijn), zijn de afgelopen jaren uiteraard intensief onderzocht. Onafhankelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat deze alternatieven geen haalbare kaart zijn. Evenals een complete nieuwe fabriek elders bouwen, eveneens een veelgehoorde opmerking gedurende de afgelopen week.’’

Toekomst

“Door forse investeringen, in medewerkers en in automatisering, is VDL Nedcar uitgegroeid tot één van de beste autofabrieken ter wereld. Het aantal medewerkers in Born heeft zich ontwikkeld van 1.450 in 2012 naar 4.200 nu. Bij de indirecte werkgelegenheid zijn nog eens ruim 8.000 medewerkers op te tellen. Onze uitbreiding gaat dus over het zekerstellen van de toekomst van ruim 12.000 gezinnen. De auto-industrie is namelijk één van de drijvende krachten achter de maakindustrie, en zorgt ook voor veel banen in de dienstensector. Nieuwe opdrachtgevers zullen zoveel mogelijk regionaal onderdelen voor hun voertuigen inkopen. Een compleet nieuw ecosysteem zal ontstaan, dat de werkgelegenheid in Limburg en Nederland langjarig een flinke impuls kan geven.’’

Lees ook:
VDL Nedcar bevestigt gesprekken met Rivian

VDL Nedcar kan beginnen met uitbreiding - Automobielmanagement.nl

VDL Nedcar kan beginnen met uitbreiding

VDL Nedcar is uiteindelijk begonnen met het kappen van het Sterrenbos voor de uitbreiding van de Limburgse autofabriek. Die uitbreiding is volgens de autofabrikant noodzakelijk om nieuwe opdrachtgevers aan te kunnen trekken. VDL hoopt binnenkort aan te kunnen geven om welke autobedrijven het daarbij gaat.

Tegen het plan werd de afgelopen weken fel actie gevoerd waarbij activisten in de bomen bivakkeerden om het bos te beschermen. “Maar de laatste activisten die in onze bomen in Limburg bivakkeerden zijn in veiligheid gebracht,’’ aldus moederbedrijf VDL Groep in een lange verklaring. “Relevant is om stil te staan bij de noodzaak van de uitbreiding. Die is ingegeven vanuit het adagium dat VDL Groep de werkgelegenheid in de hoogwaardige maakindustrie duurzaam willen behouden en versterken. Als wij onze productie eind 2023 voor onze huidige klant BMW stoppen, dan kunnen we niet meteen een andere auto op dezelfde productielijn bouwen. Het kost ongeveer 1,5 jaar om de fabriek om te bouwen. Nieuwe klanten kunnen daar niet op wachten. Kunnen wij geen eerdere, en concrete, datum voor de productiestart garanderen, dan zullen zij voor alternatieven kiezen en dus afhaken. Een inktzwart scenario voor de werkgelegenheid alsook voor het economisch (regionaal én landelijk) perspectief.’’

Noodzaak

“De gebiedsontwikkeling is absolute noodzaak om onze fabriek te kunnen uitbreiden, en belangrijker: vóór banenbehoud. Het scenario is als volgt: de uitbreiding dient eind 2023 te zijn afgerond, zodat onze medewerkers de huidige productiehallen waar tot dan MINI’s en BMW’s worden geproduceerd kunnen verruilen voor de nieuwe hallen waar de productie voor een nieuwe klant kan aanvangen. Suggesties om de uitbreiding elders te realiseren, op een parkeerterrein of een belendend weiland (als dat al beschikbaar zou zijn), zijn de afgelopen jaren uiteraard intensief onderzocht. Onafhankelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat deze alternatieven geen haalbare kaart zijn. Evenals een complete nieuwe fabriek elders bouwen, eveneens een veelgehoorde opmerking gedurende de afgelopen week.’’

Toekomst

“Door forse investeringen, in medewerkers en in automatisering, is VDL Nedcar uitgegroeid tot één van de beste autofabrieken ter wereld. Het aantal medewerkers in Born heeft zich ontwikkeld van 1.450 in 2012 naar 4.200 nu. Bij de indirecte werkgelegenheid zijn nog eens ruim 8.000 medewerkers op te tellen. Onze uitbreiding gaat dus over het zekerstellen van de toekomst van ruim 12.000 gezinnen. De auto-industrie is namelijk één van de drijvende krachten achter de maakindustrie, en zorgt ook voor veel banen in de dienstensector. Nieuwe opdrachtgevers zullen zoveel mogelijk regionaal onderdelen voor hun voertuigen inkopen. Een compleet nieuw ecosysteem zal ontstaan, dat de werkgelegenheid in Limburg en Nederland langjarig een flinke impuls kan geven.’’

Lees ook:
VDL Nedcar bevestigt gesprekken met Rivian