Zweden staat met 19,1 procent bijna even hoog als ons land maar dan volgt een flink gat naar een volgende groep. Die omvat Oostenrijk, Duitsland, Denemarken en Zwitserland met alle iets meer dan 13 procent. Groot-Brittannië, dat zelf beweert het belangrijkste EV-land te zijn, komt op een negende plaats met 11,6 procent terwijl het kleine Luxemburg de Top Tien volmaakt met 10,5 procent.
Hybride
Als ook hybride modellen worden meegeteld, dat neemt Noorwegen een nog sterkere positie in met in totaal 86,2 procent. In dat land, dat elektrisch rijden op vele manieren stimuleert, heeft dus nog maar net één op de tien nieuwe auto’s een benzine- of dieselmotor. Bij die PHEV’s komt ons land met 9,6 procent overigens niet verder dan een tiende plaats. Deze ranglijst wordt aangevoerd door IJsland met 28,6 procent gevolgd door heel Scandinavië in de volgorde Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland. Vervolgens komt hier België tevoorschijn met 12,5 procent, vrijwel evenveel als Duitsland.
Diesel
Ondanks de neergang van diesel zijn er toch aardig wat landen waar die brandstof ook voor personenauto’s nog altijd een belangrijke rol speelt. In Ierland is één op de drie nieuwe auto’s een diesel, in de kleine landen Kroatië, Luxemburg en Slovenië maar ook in Oostenrijk één op de vier. Ook België, een land met relatief veel auto’s van de zaak, scoort diesel relatief hoog met 23,7 procent.
Lees ook:
Aiways: ‘De koper groeit naar de Chinese merken toe’