Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “De prijs is een van de belangrijkste kenmerken waar de consument zijn keuze op baseert. Hij moet erop kunnen vertrouwen dat hij de auto kan kopen voor de prijs in de advertentie. We zien nog te vaak dat dit niet klopt. Wij hebben dealers, platforms en andere betrokken partijen de afgelopen tijd gewezen op de regels. De regels zijn eenvoudig en niet nieuw. Bedrijven die nu nog in de fout gaan, kunnen een boete verwachten.”

Goed vergelijken

De prijs van de (tweedehands) auto moet inclusief BTW en andere onvermijdbare kosten zijn. Eventuele subsidies voor bijvoorbeeld elektrische auto’s, mogen niet in de verkoopprijs verwerkt zijn. De prijs inclusief alle verplichte kosten moet de eerste prijs zijn die de consument ziet in de advertentie. ‘’Alleen dan kunnen consumenten prijzen goed vergelijken,’’ aldus de ACM.

Regels

De ACM kreeg diverse signalen van consumenten over onjuiste vermelding van prijzen van tweedehands auto’s. Het ging daarbij vooral om prijzen waarin de BTW niet was opgenomen. Bij verkoop aan consumenten moeten handelaren hun prijzen altijd inclusief BTW vermelden. Daarnaast zag de ACM dat mogelijke overheidssubsidies, zoals subsidie voor elektrische voertuigen, al verwerkt waren in de prijs. Ook dit mag niet. De verkoper weet namelijk niet of de consument gebruik kan of zal maken van een subsidieregeling. De ACM heeft met autodealers en met auto-verkoopplatforms gesproken over de regels. Voor de platforms is een aparte bijeenkomst geweest. Op die manier is er ook meer draagvlak voor de regels ontstaan.

Lees ook:
Consumentenbond klaagt over occasionprijzen zonder btw

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding