Auto- en motorbranche maakt 10,4 procent meer omzet

De auto- en motorbranche heeft vorig jaar 10,4 procent meer omzet gemaakt dan in 2020. Ten opzichte van twee jaar eerder lag de omzet 2,4 procent hoger. De groei van de omzet was vooral zichtbaar bij de handel in motoren en in de zware bedrijfsautobranche. De laagste omzetgroei is voor importeurs van personenauto’s.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van het CBS. Voor het achtste jaar op rij steeg de omzet van de branche die actief is handel en reparatie van motorfietsen. Verder nam vooral ook de omzet van de zware bedrijfsautobranche in 2021 toe. Ook de omzet van handel in auto-onderdelen en accessoires liet in 2021 een stijging zien, met 13 procent vergeleken een jaar eerder. In het vierde kwartaal steeg de omzet vergeleken met een jaar eerder met 8,1 procent.

Handel en reparatie

De handel in en reparatie van personenauto’s, de grootste deelmarkt, zag de omzet het laatste jaar met 10,8 procent stijgen. De bedrijven in deze branche hadden minder last van de gedeeltelijke lockdowns. Ten opzichte van 2019 was de omzet 7 procent hoger. In het vierde kwartaal van vorig jaar meldde de branche vergeleken met een jaar eerder een omzetstijging van 6,9 procent. Gespecialiseerde reparatiebedrijven zetten in 2021 vergeleken met een jaar eerder 10,9 procent meer om, maar zaten net onder het omzetniveau van twee jaar eerder. Alle deelbranches zagen de omzet stijgen maar de omzet van de bandenservicebedrijven groeide het meest.

Importeurs

De omzetontwikkeling was in 2021 het laagst bij de importeurs van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens, meldt het CBS. De omzet steeg in deze sector het laatste jaar met 2,5 procent. Vergeleken met 2019 was de omzet vorig jaar 10,8 procent lager. In het vierde kwartaal van 2021 kromp vergeleken met een jaar eerder de omzet met 8 procent. Het tekort aan chips speelt hier een grote rol.

Vertrouwen

Het CBS constateert ook dat aan het begin van het eerste kwartaal van 2022 het ondernemersvertrouwen in de autobranche een 1,7. Dat is een stuk minder optimistisch dan aan het begin van het vierde kwartaal van 2021, toen was het ondernemersvertrouwen nog 4,8. Het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken aan het begin van het eerste kwartaal van 2022 was 6,4.

Tekort

Ongeveer 29 procent van de bedrijven in de autohandel geeft aan het begin van het eerste kwartaal van 2022 aan een tekort productiemiddelen, materiaal en ruimte te hebben. Vooral binnen de autohandel was het aantal ondernemers dat hier last van had relatief groot. Dit mede door het mondiale chiptekort.

Lees ook:
CBS: omzet autobranche stijgt in Q3 ondanks chiptekort

Auto- en motorbranche maakt 10,4 procent meer omzet - Automobielmanagement.nl

Auto- en motorbranche maakt 10,4 procent meer omzet

De auto- en motorbranche heeft vorig jaar 10,4 procent meer omzet gemaakt dan in 2020. Ten opzichte van twee jaar eerder lag de omzet 2,4 procent hoger. De groei van de omzet was vooral zichtbaar bij de handel in motoren en in de zware bedrijfsautobranche. De laagste omzetgroei is voor importeurs van personenauto’s.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van het CBS. Voor het achtste jaar op rij steeg de omzet van de branche die actief is handel en reparatie van motorfietsen. Verder nam vooral ook de omzet van de zware bedrijfsautobranche in 2021 toe. Ook de omzet van handel in auto-onderdelen en accessoires liet in 2021 een stijging zien, met 13 procent vergeleken een jaar eerder. In het vierde kwartaal steeg de omzet vergeleken met een jaar eerder met 8,1 procent.

Handel en reparatie

De handel in en reparatie van personenauto’s, de grootste deelmarkt, zag de omzet het laatste jaar met 10,8 procent stijgen. De bedrijven in deze branche hadden minder last van de gedeeltelijke lockdowns. Ten opzichte van 2019 was de omzet 7 procent hoger. In het vierde kwartaal van vorig jaar meldde de branche vergeleken met een jaar eerder een omzetstijging van 6,9 procent. Gespecialiseerde reparatiebedrijven zetten in 2021 vergeleken met een jaar eerder 10,9 procent meer om, maar zaten net onder het omzetniveau van twee jaar eerder. Alle deelbranches zagen de omzet stijgen maar de omzet van de bandenservicebedrijven groeide het meest.

Importeurs

De omzetontwikkeling was in 2021 het laagst bij de importeurs van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens, meldt het CBS. De omzet steeg in deze sector het laatste jaar met 2,5 procent. Vergeleken met 2019 was de omzet vorig jaar 10,8 procent lager. In het vierde kwartaal van 2021 kromp vergeleken met een jaar eerder de omzet met 8 procent. Het tekort aan chips speelt hier een grote rol.

Vertrouwen

Het CBS constateert ook dat aan het begin van het eerste kwartaal van 2022 het ondernemersvertrouwen in de autobranche een 1,7. Dat is een stuk minder optimistisch dan aan het begin van het vierde kwartaal van 2021, toen was het ondernemersvertrouwen nog 4,8. Het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken aan het begin van het eerste kwartaal van 2022 was 6,4.

Tekort

Ongeveer 29 procent van de bedrijven in de autohandel geeft aan het begin van het eerste kwartaal van 2022 aan een tekort productiemiddelen, materiaal en ruimte te hebben. Vooral binnen de autohandel was het aantal ondernemers dat hier last van had relatief groot. Dit mede door het mondiale chiptekort.

Lees ook:
CBS: omzet autobranche stijgt in Q3 ondanks chiptekort