‘’Mede door de aanhoudende leveringsproblemen voor nieuwe voertuigen is import pure noodzaak voor de vakhandel om klanten te kunnen blijven bedienen. Ten opzichte van de maanden januari tot en met juli vorig jaar daalde het aantal geïmporteerde personen- en bestelauto’s weliswaar met meer dan 10 procent, in vergelijking met het laatste jaar vóór corona bedraagt de stijging bijna 16 procent.’’
In januari en februari werden nog aanzienlijk meer personenauto’s geïmporteerd dan in dezelfde maanden in 2021 maar sindsdien is een daling ingezet. Vorige maand werden 21.135 occasions ingevoerd, oftewel bijna 27,5 procent minder dan in juli 2021. De importcijfers van bestelwagens vertonen dit jaar een vergelijkbaar beeld. 2.698 ingevoerde exemplaren afgelopen juli betekende een daling van bijna een kwart ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden.
Stijging import EV’s
8 procent van alle personenauto’s die tot nu toe dit jaar werden geïmporteerd, was elektrisch aangedreven. Een jaar geleden bedroeg het EV-aandeel in de import nog slechts 2,5 procent. In totaal ging het dit jaar om 12.384 stuks tegen 4.397 vorig jaar, oftewel bijna een verdrievoudiging. 63 procent betrof occasions op benzine (vorig jaar 77 procent) en het aandeel van diesels in de import bleef met 10,4 procent stabiel ten opzichte van een jaar geleden. 18 procent had een hybride aandrijving en dat was qua marktaandeel bijna een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode in 2021. Bij de import van gebruikte bestelwagens tot en met juli was net als in voorgaande jaren ruim 85 procent een diesel en het EV-aandeel bedroeg 3,4 procent.
Lees ook: