In de test is de Daihatsu Cuore 1.0 Plus genomen. Dit is niet de meest zuinige Daihatsu Cuore die in Nederland verkrijgbaar is. Dat is de Cuore Kyoto. In tegenstelling tot de Duitse test komt de CO2-uitstoot van de Kyoto onder de geteste Picanto-versie. Daihatsu verwijst hierin naar de website van Kia waar de vergelijking valt te staven. De berekening van de totale jaarkosten over een periode van vier jaar vindt Daihatsu vreemd aangezien deze Picanto nog maar net twee jaar op de markt is. Daihatsu concludeert dat waren de ‘zuinige Nederlandse versies’ in de vergelijkingstest opgenomen, dan had de ranglijst er hoogstwaarschijnlijk anders uitgezien. Kia Nederland reageert met verbazing op de redenatie. “De reactie van Daihatsu verbaast ons. Ons inziens is op geen enkele manier de indruk gewekt dat de Kia Picanto ook in Nederland de meest economische auto zou zijn. Zowel in de heading als lead en in de tekst zelf is duidelijk vermeld dat het om een Duits onderzoek gaat (immers afkomstig van het Duitse ADAC) waarin de Kia Picanto als meest economische auto in Duitsland naar voren komt. Het is gangbaar dat uitslagen van buitenlandse onderzoeken ook in de Nederlandse pers verschijnen”.