Over het boekjaar 2004 is GM met ruim acht miljoen verkochte auto’s nog steeds de nummer één van de wereld. Maar Toyota, dat vorig jaar Ford al van de tweede plek stootte, komt met 6,7 miljoen stuks gevaarlijk in de buurt. Tyota groeit op alle markten terwijl GM feitelijk stil staat. Overigens hebben beide fabrikanten een nog veel meer auto’s geproduceerd. Beide bouwden ongeveer driekwart miljoen auto’s meer dan ze verkochten. Ford was in 2004 qua verkoop nummer drie met 6,4 miljoen eenheden, volgens een schatting van Automobilwoche. Vervolgens komen Volkswagen Groep (5,1 mln), DaimlerChrysler(4,7 mln), PSA Peugeot Citroën (3,4 mln), Nissan (3,3 mln), Honda (3,2 mln), Hyundai (3,2 mln) en Renault (2,5 mln). Het Chinese FAW (First Automotive Works) produceerde al bijna 1 miljoen eenheden en bezet daarmee de zestiende plek op de verkooplijst van 2004.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding