Volkswagen wil minder banen, of minder loon per werknemer, of allebei. Topman Pitschetsrieder zei dat er geen enkele fabrikant in staat is in Europa geproduceerde auto's met winst in Amerika te verkopen, gezien de huidige koers van de dollar. Hij legt daarmee de nadruk op de noodzaak de kosten te reduceren. “Onze grootste uitdaging is reductie van de productiekosten in Europa”, zegt hij in de zakenkrant Financial Times. “Als we niet in staat zijn een Passat met winst te exporteren naar de VS, is er op de lange termijn geen toekomst voor die productie in Europa. Dat moeten we onder ogen zien.” Deze krasse taal kon weleens niet zo goed vallen in Duitsland. Nog vorig jaar immers kwam VW een banengarantie tot 2011 overeen in ruil voor een bevriezing van de lonen tot 2007 en meer flexibiliteit op de werkvloer. Volkswagen zal binnenkort beslissen of een kleine offroad-auto op basis van de Golf in Wolfsburg gebouwd gaat worden of elders. Het bedrijf heeft consessies gevraagd van de vakbonden in ruil voor het werk.